Toon onderwerp - Reïntegratie arbeidstherapeutisch

Reïntegratie arbeidstherapeutisch

voor vraag en antwoord over gezin, familie, werk, verzekering en andere zaken

kiki26 schreef op zo 16 apr 2017 19:32

Reïntegratie arbeidstherapeutisch

Mijn leidinggevende belde mij vorige week met de vraag of ik het zie zitten/aankan om vanuit huis weer wat uurtjes te gaan werken. Haar verzoek overviel me nogal, maar ik mocht erover nadenken. Ik voel me sinds mijn laatste ziekmelding niet echt gesteund door mijn werk. Mijn baas heeft het afgelopen half jaar nog maar 2x eerder contact met me gezocht en is nog niet bij me op bezoek geweest, naar eigen zeggen om me de ruimte te geven. Ik heb haar per Whatsapp wel op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen - ik zie dat ook als mijn plicht - en heb haar ook direct gemeld dat ik in het ziekenhuis lag na de epileptische aanval van 2 weken geleden. Haar verzoek zo kort hierna verrast me daarom des te meer.

Ik heb a.s. donderdag een belafspraak met de bedrijfsarts, en ik vraag me serieus af wat ze nu van mij verwachten. Kan ik nee zeggen op het verzoek van mijn leidinggevende? Wat zou dit voor gevolgen hebben? Op de een of andere manier lijkt het op mijn werk maar niet door te willen dringen dat ik niet meer beter word, en dat ik toch een behoorlijke knauw heb gekregen van de laatste diagnose, zowel psychisch als fysiek. Ik probeer alles positief te blijven zien, maar vermoeidheid en concentratieproblemen zijn aan de orde van de dag.

Eerlijk gezegd heb ik niet de illusie dat ik op korte termijn aan het werk kan, misschien wel helemaal niet meer. Ik ben nu net een half jaar ziek. Na mijn vorige ziekmelding kon ik na een half jaar niet wachten om weer aan het werk te gaan. Maar ik merk dat ik er nu heel anders in sta. Hoe zit dat nu eigenlijk precies met ziekmelding, keuring, uitkering e.d.?

Nadira schreef op zo 16 apr 2017 20:24

Nadira 53 jaar

• Utrecht

Re: Reïntegratie arbeidstherapeutisch

Volgens Wet Poortwachter ben je dit verplicht. Om in ieder geval te proberen te reintegreren. En ja ik was op eigen initiatief veel te vroeg begonnen met reintegreren (binnen 2,5 maand na mijn operatie), ja het is mij ondanks dat gelukt om mijn volledige uren weer te werken (=40 uur per week, op eigen initiatief zonder enige druk van werkgever, 1 jaar en 1 week na operatie).

Doe wat je kan, het is ook goed voor jezelf, je eigen waarde....

Draak schreef op ma 17 apr 2017 10:03

Draak

• Zuid-Holland

Wat ik lees, is het een vraag of je het ziet zitten. Daar kan dus een "nee" op komen lijkt me. Maar wellicht voelt het niet als een "vrije" vraag.

Weigeren is niet handig... Zeker niet een keiharde nee geven. Hoe naar ook: reageer met verstand. Je kunt zeggen "ik zou wel willen kijken hoe het is om met werk bezig te zijn, maar stel voor om een keer te komen koffie drinken. Op dit moment ben ik nog veel bezig met ziek zijn, en ik kan nog niet eens een hele dag normaal sociaal functioneren".

Ik ben direct na de diagnose ziekgemeld en dat was in 6 januari 2016. Ik ben nu pas 3 ochtenden van 2 uur aan het werk.
Leg voor aan je bedrijfsarts wat je beperkingen zijn. Als je zegt "ik denk dat ik misschien helemaal niet aan het werk kom"... klinkt het anders als "ik ben zo bang dat het allemaal niet meer goed komt zoals het was", "ik voel me moe, zwak, kan mijn gedachten helemaal niet bij b.v. een boek lezen houden, vergeet dingen".

Wees helder, eerlijk en duidelijk hoe het gaat... niet wat je denkt of vanuit een wantrouwen naar de werkgever.
En ik kan me voorstellen dat ze weinig contact had om je ruimte te geven; het is juist wat ik aan mijn werkgever vroeg.

Bespreek b.v. ook met je leidinggevende wat jij prettig zou vinden qua contact. Spreek af dat je b.v. iedere vrijdag met haar belt of koffie komt drinken.
Zij weten niet hoe het is, hoe het voelt.

Er bestaan mensen die het beste met je voor hebben.
Ik zit nu in mijn tweede ziektejaar en heb sinds januari 70% van mijn salaris (auw). Er zijn regels dat ik, wanneer ik 50% naar loonwaarde werk, ik met terugwerkende kracht nog weer 20% over de voorgaande maanden terugkrijg. Allemaal wettelijk geregeld.

Als ik in september nog niet volledig werk (36 uur) gaan we een WIA-uitkering aanvragen. Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee hoever ik kom. Voel me goed zolang ik "in de pas" blijf. Maar ik besef ook dat 3 x 2 uur... pfffff.. nog 30 uur erbij??? En dit benoem ik dus.
En die uurtjes op het werk zijn goed te doen en doen mij ook goed. Ik laat zien dat ik wil. Maar voor mij was dat pas na een jaar dus.

Stoere Leeuw schreef op ma 17 apr 2017 11:58

Stoere Leeuw 62 jaar

• Utrecht

Kiki26 wat niet gaat - gaat niet. Ik vind het moeilijk/pijlijk hier op te reageren. Zelf ben ik na 2 jaar ziektewet 100% afgekeurd, na 5 maanden UWV traject. Ik heb geen uitzaaiingen, ik heb hersenschade opgelopen door de behandeling.

Jouw situatie is anders, eigenlijk heftiger. Dan snap ik niet zo goed dat je zou moeten werken in dit stadium. Ik denk dat het belangrijk is dat je een open gesprek aangaat met je leidinggevende. En dat je aangeeft waar je tegen aanloopt.

Gies46 schreef op ma 17 apr 2017 16:22

Gies46

• Utrecht

Kiki26 ik sluit me aan bij wat er boven staat.
Ga een eerlijk gesprek, wat niet gaat, moet je niet forceren.
In het gesprek komen dan de onmogelijkheden maar ook de mogellijkheden op tafel.
En dat kan voor nu mischien alleen maar regelmatig contact zijn of dat kopje koffie.

Heel belangrijk is die eigen grens aangeven.

Zelf ben ik net weer mijn werk aan het oppakken, 2x2 uur.
Andere situatie als bij jouw natuurlijk, maar het is allemaal niet zo vanzelfsprekend als het was voor mijn BK.
Als verpleegkundige loop ik er vooral tegen problemem aan als concentratie, conditie en het schakelen.
Na die 2 uurtjes is dan ook echt klaar.

Liefs Gies

ellenk schreef op di 18 apr 2017 19:53

ellenk

• Noord-Brabant

De bedrijfsarts die mij belde na de laatste agressieve ontwikkeling van mijn uitzaaiingen, kaartte zelf de mogelijkheden aan van vervroegde WIA. Dit omdat ik niet meer beter wordt en er uitzaaiingen in lever en botten zitten die snel gegroeid waren.
Is over die mogelijkheid van vervroegde WIA met jou nog nooit gesproken? Dan zou ik me via internet daar eens in verdiepen.
Overigens denk ik dat als jou leidinggevende je maar twee keer benaderd heeft in het laatste half jaar ze op mogelijk helemaal niet aan de eisen die vanuit de wet Poortwachter aan een werkgever gesteld worden voldoen. Als ze daar niet aan voldoen dan bestaat dan de mogelijkheid dat je werkgever nog langer (dan de gebruikelijke twee jaar voor je in de WAO komt) je ziektewetuitkering moet betalen.
Als jouw ziekte niet toelaat dat je al gaat werken, (twee weken na een epileptische aanval die nieuw voor je was lijkt me een goede reden) dan hoeft dat ook niet. Daarvoor zul je wel met de bedrijfsarts moeten overleggen en die kan alles navragen bij de verschillende artsen die jou behandelen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan zou ik die nu gaan inschakelen.

ellenk schreef op di 18 apr 2017 19:54

ellenk

• Noord-Brabant

kijk hier eens naar en bezie dan of de werkgever zich hieraan gehouden heeft: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... bij-ziekte

kiki26 schreef op wo 19 apr 2017 09:42

Ellenk, dank je voor de informatie. Er is met mij nooit gesproken over een eventueel vervroegde WIA. Ik ga me daar eens op inlezen. Morgen heb ik een belafspraak met de bedrijfsarts. Ik heb eerder goede gesprekken met hem gehad dus ik hoop dat dat morgen ook positief uitpakt. Ik ben altijd heel eerlijk en open geweest over mijn ziekte, heb nooit dingen verzwegen voor mijn werk. Ik zie dan ook niet op tegen een eventuele keuring. We zullen zien hoe het loopt.

kiki26 schreef op do 20 apr 2017 20:16

Wat een opluchting. Het gesprek viel me alles mee. De bedrijfsarts snapte heel goed dat het nu nog te vroeg is om te denken aan arbeidstherapeutische reïntegratie. Hij gunt me alle tijd om bij te komen van de laatste ziekenhuisopname en om te wennen aan de nieuwe medicatie. Hij kwam zelf met de mogelijkheid om vrijgesteld te worden van reïntegratie en voortijdige keuring te ondergaan. Hij zag voldoende grond om me volledig af te laten keuren en gaf aan zich daar ook hard voor te willen en kunnen maken. Ik heb over een week of 6 weer een afspraak met hem en heb tot die tijd om over alles na te denken. Ben erg blij met deze uitkomst. Dit geeft me zoveel rust.

Zangeres72 schreef op do 20 apr 2017 21:17

Zangeres72 44 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Wat fijn, Kiki26, dat het gesprek goed liep en in jouw situatie lijkt me dat ook de beste keuze. Een goede bedrijfsarts, zeg!

Nadira schreef op do 20 apr 2017 21:52

Nadira 53 jaar

• Utrecht

Hoi Kiki, wat een opluchting. Bewijst gelukkig weer dat een bedrijfsarts er niet is om je als medewerker in een hoek te drukken maar echt gaat voor jouw welzijn!

Stoere Leeuw schreef op vr 21 apr 2017 16:36

Stoere Leeuw 62 jaar

• Utrecht

Wat fijn Kiki! Zo ging het bij mij ook. De bedrijfsarts zorgde voor de hele papiermassa voor UWV.