Toon onderwerp - Bestralen

Bestralen

Voor vraag en antwoord over de behandelingen en de bijwerkingen daarvan

Chris411 schreef op di 16 mei 2017 23:49

Bestralen

Na een borstbesparende operatie ivm kalkspatjes....ga ik nu het traject bestralen in.
Weet helemaal niet wat ik kan verwachten...en of je er veel last van heb. Ik moet in totaal 21x.
Wat staat me te wachten?
Gr Christel

Jolien71 schreef op wo 17 mei 2017 09:34

Jolien71 46 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Re: Bestralen

Hoi Christel,

Hoe jouw lichaam op de bestraling reageert is natuurlijk afwachten. Mijn ervaring (25 bestralingen verdeeld over 5 weken) is dat ik in de loop van de weken steeds vermoeider raakte. Mijn energie was helemaal minimaal. Ik deed geen spat extra, alleen het hoogst noodzakelijke, en sliep 's middags twee uur. 's Avonds om 7 uur gingen de luiken alweer dicht, dan stortte ik helemaal in en uiterlijk half negen lag ik in bed.

Het bestralen zelf vond ik appeltje-eitje. Twee minuten rustig liggen, dat was alles. Ik woon niet al te ver van het ziekenhuis, dus ook het reizen viel voor mij mee. De huid, met name onder mijn oksel, raakte ook wel wat geïrriteerd. Een soort van branderige, rode schuurplek. Inmiddels, ruim 3,5 maanden later, is dat stukken beter.

Ik denk dat de vermoeidheid bij mij vrij heftig was. Ik merkte dat de radiotherapeuten wel eens verbaasd reageerden als we een praatje maakten en ze vroegen wat voor leuks ik in het weekend gedaan had. Ik keek ze dan met grote ogen aan: Hoezo, wat leuks, hoezo wat doen. Ik ben blij dat ik leef, en dat ik de boodschappen in huis heb. Meer zat er niet in het vat die periode. Ik werd dan weer heel onzeker als ik merkte dat ze daar van op keken.

Wat mij enorm tegenviel, was dat ik na de bestralingsperiode helemaal niet opknapte. Ik bleef honds- en hondsmoe. Ongeduldig als ik ben, werd ik daar dan weer enorm zenuwachtig van. Twee maanden na het einde van de bestraling openbaarde zich bij mij een bestralingslongontsteking. Op mijn profiel, in mijn Verhaal, leg ik uit wat dat is, als je het zou willen weten. Ik denk dat mijn hele erge vermoeidheid daar wel mee te maken heeft gehad. Zo'n ontsteking komt niet zo heel vaak voor hoor, dus ik zou me daar alvast geen zorgen over maken.

Het gaat nu in elk geval stukken beter met me. Ik wens jou een voorspoedig traject toe bij de radiotherapie. Het is bij iedereen weer anders. Succes Chris!

Zangeres72 schreef op wo 17 mei 2017 12:51

Zangeres72 44 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Hoi Chris411. Zelf heb ik geen ervaring met bestralen, maar er zijn een aantal topics over, ik zal ze voor je omhoog halen, wat betekent dat ze weer bovenaan de berichten zullen staan. Normaal gaat dit gemakkelijk met de zoekbalk rechts bovenin, maar oa door de overgang naar de nieuwe website doet die functie het vaak niet. Ik hoop dat je er toch iets aan zult hebben. In elk geval alvast heel veel succes met de bestralingen!
Lieve groetjes, Zangeres

Dopey schreef op wo 17 mei 2017 12:59

Dopey

• Gelderland

Ik ben maar 16 keer bestraald, (vier weken) na de amputatie. Mijn vriendin en ik hadden een weekje weg gepland na de bestraling en vóór de chemo, maar dat zat er echt niet in. In plaats daarvan heb ik die twee weken als een dweil in bed en op de bank gehangen. Je kunt gewoon niet voorspellen hoe je lichaam (en geest) op de behandeling reageert.

Gies46 schreef op wo 17 mei 2017 13:40

Gies46

• Utrecht

Ik ben ook 16 keer bestraald.
En inderdaad ook best moe geweest, zit nu bijna 2 maanden na de laatste en gaat met kleine stapjes beter.
De bestraling op zich vond ik ook goed te doen.
Huid bleef rustig, alleen strak gevoel onder de oksel
Maar met fysio is dat helemaal wegggegaan.

Ik wens je veel succes met de bestralingen, zonder al te veel bijwerkingen.

Nadira schreef op wo 17 mei 2017 19:01

Nadira

• Utrecht

Na een borstsparende operatie heb ik ook 21 bestralingen gehad. Dat heb ik grondig onderschat: hoezo moe worden van 2x een half uur rijden, en die paar minuten op een plank liggen? Wat je vergeet is dat je lichaam van alles te doen krijgt: opruimen van geraakte slechte cellen, het herstellen van geraakte goede cellen. Daarnaast kreeg ik naar het einde toe echt last van mijn huid. Is ook stuk geweest, onder mijn oksel en later ook mijn tepel.

Zodra je merkt dat je huid gaat gloeien, meteen aan de bel trekken. Ik kreeg uiteindelijk een goede zalf (Flamigel) die de brand uit mijn huid trok. dat in combinatie met speciale pleisters (Mepilex) zorgde ervoor dat de open plekken relatief snel dicht groeiden.

Jolien71 schreef op wo 17 mei 2017 19:48

Jolien71 46 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Oh ja en Chris, als de bestralingen zijn afgelopen, dan werkt het proces in je lichaam nog een tijdje door. Daardoor kan achteraf nog littekenachtig weefsel ontstaan. Ik heb zelf veel baat gehad bij de oefeningen van de oncologische revalidatie bij de fysiotherapeut. Dit waren stretch-oefeningen die de doorstroming van vocht door het fascilaire systeem (bindweefsel) bevorderen. Ik doe ze nog steeds. Ook als je borstsparend geopereerd bent kan je dit gebruiken om ophoping van vocht in je borst te helpen oplossen en verhardingen en stijfheid te beperken. Tip!

Chris411 schreef op do 18 mei 2017 00:46

Dankjewel voor jullie reacties....ga er zeker wat mee doen.
T is niet zomaar nix als ik t zo allemaal lees.
Maar t komt goed...moet er toch doorheen.
Lieve groetjes christel

Dopey schreef op do 18 mei 2017 12:16

Dopey

• Gelderland

Ik heb door de bestraling een verbindweefselde borstspier gekregen. Het voelt alsof ik een halve Hemarookworst onder mijn huid heb liggen :-). Kan er wel bijna alles mee maar het blijft altijd pijnlijk.

Henny schreef op za 20 mei 2017 10:15

Henny

• Amazone

Ik ben van de week ook begonnen met de bestralingen en heb er 3 van de 21 achter de rug. Tot nu toe nog niks van te merken en hopelijk blijft t zo.

Succes met je traject

karin22 schreef op za 20 mei 2017 20:35

karin22 46 jaar

• Zuid-Holland

Hoi Chris, ik heb er ook 21 gehad..tijdens de weken van bestralen indd weinig last wel heel vermoeid, ik moest dan ook een uur heen en uur terug rijden. Vlak na de bestraling liet mijn halve tepel los en kwam t vocht uit mijn litteken. Speciale pleisters moeten plakken en is weer goed geheeld. Nu half jaar verder en heb nu oedeem therapie ivm vocht vasthouden.. bestralen is meegevallen maar de bijwerkingen kunnen tot een jaar erna nog komen..ik wens je veel succes en sterkte

Chris411 schreef op di 23 mei 2017 05:56

Zo zie je dat elk lichaam anders reageert.. .ik heb nu nog best veel pijn, soort van spierpijn. T schijnt dat bij mij de borst los is geweest vd borstspier en t ontstane gat opgevuld is met weefsel van eigen borst. Dus niet zoals ik dacht...open maken stuk eruit en klaar:-/.
Doordat ik in dit alles vanaf begin mei ook nog mijn pa ben verloren zit ik volgens de arts heel erg in de beschermingsmodus van mezelf...of t allemaal niet over mezelf gaat.
Slaap ook heel slecht en droom veel....maar ik let wel op dat ik goed eet en drink.
En geniet toch van het mooie weer....werken lukt nu toch even niet....

Draak schreef op di 23 mei 2017 08:36

Draak

• Zuid-Holland

Dopey schreef:Ik heb door de bestraling een verbindweefselde borstspier gekregen. Het voelt alsof ik een halve Hemarookworst onder mijn huid heb liggen :-). Kan er wel bijna alles mee maar het blijft altijd pijnlijk.

Sohey... die beschrijving ga ik overnemen. Het is lastig te benoemen wat ik voel rondom borst en in de oksel...
nou... dit dus...
Ook beperking in de schouder, maar vooral die worst.. :mrgreen:

Dopey schreef op wo 24 mei 2017 00:23

Dopey

• Gelderland

Ha, Draak! Fijn dat je het gevoel herkent. Voel ik me niet meer zo alleen.
Volgens mijn radioloog heeft de chemo het verbinweefselingseffect van de bestraling nog versterkt. Waardoor dus zo'n hemaworsteffect kan ontstaan.
Door dagelijks enkele keren te rekken met mijn armen boven mijn hoofd en opzij, probeer ik in ieder geval mijn arm en schouder bruikbaar te houden. Maar van die verbindweefselde spier kom ik niet meer af.

Draak schreef op wo 24 mei 2017 06:44

Draak

• Zuid-Holland

Oops... dat is een minder leuk vooruitzicht. Ik beweeg ook dagelijks met die arm en 's avonds op bed/bank lek ik de arm boven mijn hoofd. Maar ik voel inderdaad altijd de pijn/trek.
Ik ga nog proberen (als ik er aan toe ben/zin heb) om door Xxxxxx (***) behandeld te worden. Hij doet manuele viscerale therapie. Mijn zus heeft door vele buikoperaties heeeeel veel bindweefsel in haar buik en heeft enorm baat bij zijn manier van werken.
Maar heb nu nog "geen zin" in al weer iets nieuws.

(Namen noemen van artsen en dergelijke is niet toegestaan. Groet, Zangeres, moderator).