Toon onderwerp - Klopt dat echt?

Klopt dat echt?

Voor alle vragen en antwoorden over de ontdekking en onderzoeken

Sweetje schreef op za 04 maart 2017 03:38

Sweetje 39 jaar

• Noord-Brabant

Klopt dat echt?

Hallo allemaal,

Ik sta nog maar net aan het begin van mijn onderzoeken. Begin dit jaar begon mijn rechter borst pijn te doen. Ik heb er in eerste instantie geen aandacht aan gegeven en dacht dat het wel over zou gaan. Inmiddels ben ik een week of zes verder en heb nog steeds pijn. Na ik mezelf onderzocht heb meen ik wat te voelen en heb een afspraak gemaakt bij de huisarts. Zij stelde een aantal vragen en heeft ook mijn borst onderzocht. Dat onderzoek voelde voor mijn gevoel als "aaien" maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen omdat ik niet weet hoe zoiets normaal te werk gaat. Uiteindelijk gaf ze aan geen bijzonderheden te voelen en dat mijn vermoeden voor eventueel borstkanker zeer onwaarschijnlijk is omdat dat zich niet uit in pijn. Maar voor de zekerheid verwees ze mij door naar het ziekenhuis voor een mammografie. Nu is mijn vraag of zo'n eerste onderzoek bij de huisarts altijd zo zachthandig gaat? Het leek wel of ze zich ongemakkelijk voelde oid en of het inderdaad nooit gepaard kan gaan met pijn? Ik voel nl wel degelijk iets in mijn borst. Gelukkig kan ik komende week al terecht in het ziekenhuis en moet dan tot de dinsdag erop wachten met bellen zei de huisarts voor de uitslag. Tot die tijd is het spannend. Ik heb nog niemand in mijn naaste omgeving over mijn angst en onderzoek verteld omdat ik niemand ongerust wil maken.

truus schreef op za 04 maart 2017 08:19

truus

• Amazone

Re: Klopt dat echt?

Iedere arts voelt anders, sommige knijpen zo hard, die kunnen het dan gewoon niet voelen ;) Kanker hoef je inderdaad niet te voelen en dan bedoel ik de pijn. De meeste dames voelen een knobbel en dan nog hoeft dat niets te zeggen, je borst zit namelijk vol met klieren. Het is altijd wijsheid om je door te sturen en het verder te laten onderzoeken, ik kan je ongerustheid niet weg nemen, was het maar zo makkelijk. Dus duim heel hard dat het niets is. Neem wel iemand mee, stel voor als ze een punctie nemen, dan vertrouwen ze het niet. Succes!

Zangeres72 schreef op za 04 maart 2017 10:58

Zangeres72 44 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Hoi Sweetje. Waar ik aan dacht is dat zij misschien bang was je pijn te doen? Omdat je aangaf dat de borst pijnlijk was? Zelf heb ik de dokters rondjes voelen draaien en dan steeds een stukje verder. Dus zacht indrukken en draaien. Maar hee, wat ik wel echt heel erg goed vind is dat de huisarts je tóch heeft doorverwezen voor een foto. En vragen stelde.

Borstkanker kan zich op vele manieren uiten, de meest bekende is het knobbeltje in de borst die meestal pijnloos is, inderdaad. Maar sinds ik hier op de website van de Amazones zit, weet ik dat er erg uiteenlopende klachten kunnen zijn. Bijvoorbeeld eczeem, tepelvloed, een deuk, pijn...zelfs alleen jeuk.
Alleen de uitslagen van je onderzoeken kunnen uitsluitsel geven. Natuurlijk wil ik je geruststellen! Er zijn nog vele diagnoses denkbaar die niets met kanker te maken hebben, en dat is het gelukkig meestal ook.
Mocht je de spanning niet trekken zijn er ziekenhuizen waar ze snel diagnose doen. Ik weet niet waar je woont, maar bijvoorbeeld het Slotervaart ziekenhuis in Amsterdam heeft een mamapoli waar je met verwijzing elke ochtend terecht kunt en binnen twee uur alle uitslagen al hebt. Mijn streven hier is om dit 'lijstje' van ziekenhuizen volledig aan te vullen en gemakkelijk zichtbaar voor onze nieuwe Amazones bezoekers te laten zien. Want wachten op uitslagen is gewoon kl..te.
Maar joh, heb je geen lieve vriendin met wie je dit kunt delen? Ik probeer dit dan om te draaien, zo van : als zij in de rats zou zitten ivm knobbel in borst, zou jij dan willen dat ze dit geheim hield, dat ze dit in haar eentje moest doen, wetende dat je er altijd voor haar zou zijn? Zou je teleurgesteld zijn als zij het niet met je zou delen, in die zin van, samen sterk? Ik zeg vriendin maar kan natuurlijk ook partner/ ouder / familie zijn. En diegene meenemen naar het onderzoek. Als het goed nieuws blijkt te zijn kun je dit vieren met een bakkie en taart, maar bij slecht nieuws is het echt erg fijn dat er iemand voor je is. Ik hoop dat je zo iemand kent.

En verder stel je ons vragen waar wij het antwoord niet op weten: of je arts altijd zo zachtaardig voelt? Voelde zij zich ingemakkelijk? Gaat bortskanker nooit gepaard met pijn? De enige aan wie je dit kunt vragen is je huisarts zélf. Waarom stel je haar deze vragen niet? Ik heb de afgelopen drie jaar wel geleerd dat ik dit beter werkt dan dat je uiteindelijk zelf de antwoorden gaat vormen die niet altijd blijken te kloppen.
Ik wens je ontzettend veel succes komende week en dat je maar snel uit je ongerustheid verlost mag worden!
Lieve groetjes, Zangeres

Stoere Leeuw schreef op zo 05 maart 2017 09:54

Stoere Leeuw 62 jaar

• Utrecht

Mijn ervaring is dat borstkanker wel degelijk pijn kan doen. Ik heb maandenlang een pijnlijke rechterborst gehad. Vele doktoren hebben gevoeld, ja daar zat nogal verschil in hoe de ene voelt en hoe de andere voelt. Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Geen enkele dokter voelde een afwijking. Toch bleek ik 2 tumoren te hebben in de pijnlijke borst. De andere borst had ik geen last van maar ook daar bleek 1 tumor in te zitten.

Ik hoop voor jou dat het loos alarm is en dat er niks aan de hand is. Net als Zangeres72 heb ik hier op het forum wel geleerd dat er enorm veel verschil in kan zitten hoe borstkanker boven water komt. Maar er zijn ook veel aanmeldingen van mensen waarbij het uiteindelijk gelukkig wel goed blijkt te zijn allemaal. En die zwaaien we dan weer uit. Wij hopen jou ook weer uit te kunnen zwaaien.

Geruststellen dat kan ik je helaas niet. Er is echt onderzoek nodig voor duidelijkheid.

Sweetje schreef op ma 06 maart 2017 23:02

Sweetje 39 jaar

• Noord-Brabant

Dankjewel voor jullie hele lieve berichtjes!
Ik hoop natuurlijk ook dat het geen kanker is.. ik heb op dit forum al vele andere mogelijke verklaringen voorbij zien komen. Ik woon helaas te ver van Amsterdam Zangeres.. dat klinkt namelijk heel fijn als je zo onzeker bent en je kunt iedere dag terecht bij de mammapoli. Ik moet een dikke week wachten en blijf tot die tijd gewoon duimen draaien. Je hebt er ook gelijk in dat ik teleurgesteld zou zijn als mijn vriendin me niets zou vertellen. Misschien dat ik haar toch even een berichtje stuur want helaas woont ze te ver van mij vandaan.
Dankjewel voor jullie steun en lieve woorden. Ik hoop jullie zsm iets te kunnen laten weten.

Liefs Sweetje

suzanne schreef op do 18 mei 2017 16:00

suzanne

• Limburg

Ik voelde ook een zeurende pijn, en mijn toenmalige huisarts heeft me tot 3x toe naar huis gestuurd omdat kanker zogenaamd geen pijn deed... de ZAK!! Ik bleek na veel te lang doorgelopen te hebben (een mens laat zich graag geruststellen) een tumor van 8x4 cm te hebben en aangedane klieren.

Vertrouw op je eigen gevoel en trek aan de bel, of eis dat hij/zij je doorstuurt.

Stoere Leeuw schreef op vr 19 mei 2017 09:56

Stoere Leeuw 62 jaar

• Utrecht

Nounounou die huisarts voor ZAK uit te maken hoeft nou ook weer niet. Ik ken het gevoel hoor maar ik ga ervan uit dat mijn huisarts het goed bedoelt. In 2013 in januari voor het eerst naar de huisarts met lekkende tepel. Pas in oktober werd ik doorgestuurd en bleek een tumor van 5,5 cm te hebben. Na dubbele amputatie zelfs 3 tumoren totaal, een grote en twee kleintjes. Gelukkig waren mijn klieren schoon daar heb ik "geluk" mee gehad.

Mijn huisarts is nog steeds mijn vertrouwensman.......

Ook ik adviseer iedereen te vertrouwen op eigen gevoel. En laat je niet te makkelijk wegsturen.

suzanne schreef op vr 19 mei 2017 15:45

suzanne

• Limburg

Nou ja, ik heb een hekel aan die man, en ik ben ook onmiddellijk weggegaan. Vooral omdat hij toen de diagnose kanker eindelijk was gesteld zei: "maar ik kon het toch ook niet weten??" Waarop ik dus heel fijn geantwoord heb dat hij dan door moet sturen als hij het niet weet.

Achteraf is het ook mijn eigen fout hoor dat ik niet met de vuist op tafel heb geslagen, maar je vertrouwt op het oordeel van de mensen die ervoor geleerd hebben, toch??? Ik ben geen arts.....

Hij heeft overigens meerdere fouten gemaakt en velen willen graag het beheer in eigen hand houden. In deze tijd ga je toch echt denken dat alles en iedereen een geldkwestie is. Het lijkt er tegenwoordig zelfs op dat je alleen doorgestuurd wordt als je er zelf specifiek om vraagt, en men voor "de kosten drukken" en "onnodig doorsturen vermijden" gaat.

Ik ben in ieder geval een heel stuk assertiever geworden, helaas voor sommigen....

truus schreef op za 20 mei 2017 08:24

truus

• Amazone

Ik had ook zo'n xxx van een vent, echt een Xxx, echt een xxx xxx, %&%^*&^*&&/......ben daar ook weggegaan, hij heeft veel fouten gemaakt, maar geniet nu wel van zijn ouwe dag. Advies is ook altijd, vertrouw je het niet, ga naar een ander en speel open kaart. Fouten kunnen altijd gemaakt worden, zolang daar maar over gesproken wordt en je het gevoel het dat je serieus genomen wordt.

Bericht aangepast door moderator ivm huisregels.

suzanne schreef op ma 22 mei 2017 10:23

suzanne

• Limburg

truus schreef:Ik had ook zo'n Xx van een vent, echt een xxx, echt een xxx kwast, %&%^*&^*&&/......ben daar ook weggegaan, hij heeft veel fouten gemaakt, maar geniet nu wel van zijn ouwe dag. Advies is ook altijd, vertrouw je het niet, ga naar een ander en speel open kaart. Fouten kunnen altijd gemaakt worden, zolang daar maar over gesproken wordt en je het gevoel het dat je serieus genomen wordt.

Had jij toevallig dezelfde als ik? Die van mij geniet ook van zijn oude dag nu, en het hele dorp heeft hem uitgezwaaid met een feestje. IK was er niet bij, want ik kan hem echt niet in de ogen kijken zonder me ziek te voelen

truus schreef op di 23 mei 2017 07:53

truus

• Amazone

Nou ja zeg, worden bij mij kruisjes neer gezet, erg overdreven hoor, tjee, iemand geklaagd soms????? Het zal dan wel, anders zetten ze niet alleen bij mij kruisjes. Zielig hoor....

Lijkt mij niet dezelfde Suzanne, ;), Het ergste wat ie geflikt heeft, mijn vader had een hersenbloeding op het moment dat hij op ziekenbezoek was. Hij heeft hem op bed neergelegd, omdat hij bang was dat hij uit een stoel zou vallen, hij ging scheef hangen en daar is hij in een coma terecht gekomen. Toevallig kwam ik daar een uurtje later bij uit. Ik vond het recept op de grond, bleek dat hij een AB kuurtje had uitgeschreven. Hij dacht dat mijn vader een blaasontsteking had. Mijn vader liet ook alles gaan. Hij had mijn vader niet kunnen redden, maar de manier hoe hij ermee omging. Triest....