Toon onderwerp - Afwachten? Of niet?

Afwachten? Of niet?

Voor alle vragen en antwoorden over de ontdekking en onderzoeken

Chenk schreef op ma 12 jun 2017 14:38

Afwachten? Of niet?

Hallo allemaal,

Ik probeer even kort mijn situatie te schetsen.

In februari van dit jaar werd ik door mijn huisarts doorverwezen voor een echografie en mammografie wegens een plooitje in mijn tepelhof. De mammografie is gedeeltelijk gebeurd, om de straling te beperken (2 foto's in plaats van 4, zo heb ik begrepen) - ben trouwens 38 jaar. Beide onderzoeken bleken OK, en ondertussen is het plooitje wat verminderd, dus niks om me verder zorgen over te maken.

Twee weken terug merkte ik bij m'n zelfonderzoek een kleine intrekking van de huid op aan de zijkant van mijn rechterborst (heupen in de zij, borstspieren aangespannen, en schouders en ellebogen naar voor). Ik was meteen in paniek en ben naar de huisarts geweest. Zij kon niet zo goed zien wat ik bedoelde... (was avond, kunstlicht, en zelf zie ik het ook maar goed in daglicht). Maar ik werd toch verwezen voor een echo. Deze bleek OK te zijn, maar ik voelde me toch niet gerust...

Omdat ik voorbije vrijdag sowieso op jaarlijks onderzoek moest naar mijn gynaecologe, heb ik het bij haar ook nog even aangekaart. Mammografie vond ze niet nodig, omdat ik er eentje had gekregen in februari. En echografie had ik inmiddels al gekregen een week eerder, en bleek OK. Zij zag wél wat ik bedoelde, maar vond het niet onrustwekkend, mede omdat er geen knobbel onder voelbaar is, en ik 'makkelijk te onderzoeken borsten' zou hebben. Ze vond de techniek van zelfonderzoek die ik via een andere gynaecoloog had geleerd, een beetje verregaand. Toen ik vroeg of het mogelijk is dat er toch iets is, wat niet te zien is op echo / mammo, maar wel kan worden gezien op MRI bijvoorbeeld, zei ze dat dit kon, maar dat dit eerder van toepassing is voor de 'moeilijk te onderzoeken borsten', dus niet die van mij. Ze vroeg me om binnen 6 maanden terug te gaan voor een echo ter follow-up.

Stel ik me aan als ik me hierbij niet OK voel? Als er niets is, waarom moet ik dan 6 maanden afwachten in onzekerheid? En is er wel iets, is 6 maanden dan geen ongelooflijk kostbare tijd die verloren gaat?

Ik weet het even niet goed meer. Zou ik een tweede opinie bij een andere gynaecoloog vragen / een MRI vragen, etc.? Of maakt mijn onzekerheid me gewoon gek?

Alvast bedankt voor jullie mening!

Groetjes x.

An -77 schreef op ma 12 jun 2017 15:15

An -77 39 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Amazone

Re: Afwachten? Of niet?

Hallo Chenk, kunnen ze jou vertellen wat het deukje dan wel is? Wanneer je het niet vertrouwt, zou ik verder gaan met onderzoek tot jouw gevoel/specifiekere beeldvorming zeggen dat het inderdaad niets is. De kans dat het ok is, is vele malen groter dan dat het niet ok is.

Ik deel graag mijn ervaring waarom ik vind dat verder onderzoek niet overdreven is; ikzelf heb destijds mijn tumor ontdekt door een deukje in de huid. Dit zag ik per toeval na het sporten, doordat ik mijn armspieren samentrok. De tumor was nauwelijks voelbaar en niet te zien op mammo en nauwelijks op echo. Dankzij een doortastende radioloog is uiteindelijk een biopt genomen waaruit bleek dat het niet ok was. Ik moet er niet aan denken hoe mijn situatie geweest zou zijn als ik 6 maanden later was terug gegaan.

Ik zou voor een tweede opinie gaan, beter een keertje teveel onderzocht dan een keertje te weinig.

Chenk schreef op ma 12 jun 2017 18:03

Hallo An, dank voor je snelle reactie!

Toen ik de radioloog vroeg wat het dan wel was, zei hij: "dat kan van alles zijn". Dezelfde vraag bij de gynaecologe gaf: "onregelmatig huidweefsel". Ik vind dit allemaal maar vaag... en geeft me geen zekerheid, in geen enkele richting. Zo voel ik het althans.

Ik hoop dat bij jou alles nu de goede kant opgaat!

Denk wel dat ik je advies zal volgen en voor een tweede opinie gaan... Want mijn gevoel zit momenteel effectief niet goed.

Mrs Fox schreef op ma 12 jun 2017 18:18

Mrs Fox

• Noord-Brabant

Beste Chenk,

Een tweede opinie lijkt mij ook geen gek idee. Geef duidelijk aan dat je angst hebt en duidelijkheid wil. Als ze er van overtuigd zijn dat het onschuldig is, waarom moet je dan over zes maanden terugkomen? Heel logisch dat dit angst bij je creëert.

Ik zou zeggen: hou je poot stijf! Neem eventueel iemand mee naar het gesprek die je daarbij kan helpen. Misschien helpt het ook om terug te gaan naar de huisarts en uit te leggen wat er na je eerdere consult bij hem/haar is gebeurd en dat dit je niet heeft gerustgesteld. Hij/zij kan mogelijk helpen bij het aanvragen van zo'n second opinion, of nog eens om uitleg bij het ziekenhuis vragen. Zelf heb ik goede ervaringen met mijn huisarts: als ik aangeef dat iets me niet lekker zit, neemt hij dat altijd erg serieus en laat extra onderzoek doen.

Succes en hopelijk krijg je snel uitsluitsel dat het daadwerkelijk om iets onschuldigs gaat!

Liefs,

Mrs Fox

Jolien71 schreef op ma 12 jun 2017 19:33

Jolien71 46 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Mrs. Fox en An, ik sluit me helemaal bij jullie aan. Chenk, volg je instinct. Uit laten zoeken tot je tevreden bent! Dat dat deukje niet zo uitgesproken is zegt niet dat er niets aan de hand is, ik ken hier ook een voorbeeld van, net als An dat is. Geen knobbel voelbaar: ik had een tumor van 5 cm en er was geen knobbel voelbaar. Zelfs niet toen we allemaal wisten dat-ie er zat. En dan zeg ik ook weer, net als An, de kans dat het in orde is, is groter dan dat het mis is. Dus richt je daar op, maar laat het wel uitzoeken tot je instinct tevreden is. Ik heb zelf de ervaring dat ik al drie jaar het gevoel had dat mijn borst me iets probeerde te vertellen, om aandacht zeurde (jeukende tepel, tja, wat moet je daar nou mee) en pas achteraf kon ik het plaatsen. Ik hoop dat je heel snel duidelijkheid krijgt, en natuurlijk liefst in positieve zin.

Zangeres72 schreef op ma 12 jun 2017 23:07

Zangeres72 44 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Chenk,inderdaad een second opinion zou ook mijn advies zijn, bv in AVL. Better safe than sorry... Ik heb hier al zoveel andere vormen gelezen dan de beruchte knobbel ( jeuk, wél pijn, deukje, steken, eczeem...). Neem iemand mee en blijf aandringen op nader onderzoek, en ik hoop vreselijk dat het uiteindelijk oke is!! Heel veel succes!
Zangeres

Chenk schreef op wo 14 jun 2017 13:34

Hallo Mrs Fox, Jolien71 en Zangeres72, bedankt voor jullie bemoedigende berichtjes! Ik denk dat de grootste gemene deler van wat jullie me willen meegeven, is dat ik best nog even verder doortast (figuurlijk bedoeld), wat niet betekent dat het daarmee meteen foute boel is. Jullie nemen me het gevoel dat ik me zomaar even loop aan te stellen, weg...

Ik zal jullie advies volgen, en beginnen met een tweede advies te vragen aan een gynaecologe die niet afhangt van de kliniek waar ik eerder werd onderzocht...

Van zodra ik meer weet, laat ik het hier even weten!

Alleszins een fijne dag voor jullie allen gewenst.

Chenk schreef op ma 19 jun 2017 09:52

Hier ben ik weer even, met een update.

Vorige week kon ik nog langs bij een andere gynaecologe dan de gynaecologe waar ik al 20 jaar patiënt ben... Was beetje zenuwachtig vooraf, maar is uiteindelijk heel goed meegevallen. Ik denk dat het belangrijkste voor me was, dat er 'eindelijk' eens iemand in het medische circuit naar me luisterde en me niet zomaar wandelen stuurde op basis van een mammo van enkele maanden terug en een recentelijke echo.

Ze heeft heel goed gekeken, en zag wat ik bedoelde. Zelf zei ze geen ernstig vermoeden van maligniteit te hebben, maar ze vond wel dat het moest worden uitgeklaard, omdat elke dergelijke onregelmatigheid van een borst sowieso moet worden onderzocht met beeldvorming etc. en niet 'op zicht' mag worden beoordeeld. Ook begreep ze dat ik het mentaal niet haalbaar zag om 6 maanden op wacht te zitten op... Ze zag daar ook het nut niet van in. Bijgevolg heeft ze me een MRI voorgeschreven.

Inmiddels heb ik gebeld voor een afspraak. Ze zeiden me dat ik enkel tussen dag 5 en 7 na begin menstruatie kon langs gaan, maar met mijn spiraaltje is dat moeilijk uit te tellen. Dus heb ik een afspraak gekregen volgende week woensdag, nota bene op de verjaardag van mijn dochtertjes... Nog geprobeerd om dit te vermijden, maar dan werd het al dadelijk 7 juli, dus dan gaan we er toch maar voor in juni. Toch weer een week gewonnen op het wachten.

Nog 10 dagen tot de MRI. Tik, tak... Het wachten maakt me zo stilaan gek, maar ik zal toch nog even moeten volhouden... Dit zenuwslopende aspect zullen jullie jammer genoeg best goed kennen. Als ik het zo bedenk, zal er tussen mijn eerste bezoek aan huisarts met dit probleem, en de diagnose van de MRI al een maand zitten! Is het abnormaal dat ik op mijn werk / thuis niet meer goed functioneer? Misschien ben ik gewoon één der grootste angsthazen...

Groetjes, Charlotte

Nadira schreef op ma 19 jun 2017 18:54

Nadira

• Utrecht

Nee dat is niet abnormaal, dit soort spanning is gewoon killing. En angsthaas, ach, we zijn toch allemaal alert op afwijkingen van het normale, bang voor wat dat mogelijk betekent? Hoewel het natuurlijk ook vaak loos alarm blijkt te zijn.

Probeer in de tussentijd je zinnen te verzetten, ga sporten, iets leuks doen met je dochtertjes...

Stoere Leeuw schreef op di 20 jun 2017 11:28

Stoere Leeuw 62 jaar

• Utrecht

Mooi dat de afspraak voor een MRI gemaakt is. Duidelijkheid is gewoon belangrijk, voor iedereen. Ja makkelijk gezegd - probeer er niet aan te denken - maar gedaan is een ander verhaal. Ik hoop dat je het toch een beetje los kunt laten. En ik wens je een goede gunstige uitslag toe! En nee je bent geen angsthaasje, je angsten zijn heel reëel.

Mrs Fox schreef op vr 23 jun 2017 14:22

Mrs Fox

• Noord-Brabant

Hoi Charlotte,

Wat fijn dat deze gynaecologe je serieus heeft genomen! Inderdaad spannend tot die MRI, krijg je kort daarop meteen de uitslag? Ik duim voor je dat die positief en duidelijk is. Ik vind je helemaal geen angsthaas en ik vind het ook niet abnormaal dat je niet functioneert op werk en thuis. Misschien vind je het prettig om een vriend(in)/familielid te vertellen over je angsten? Hij/zij kan misschien deze week ook wel een beetje helpen in huis, als jij er even niet toe komt. Hulp vragen is lastig, maar het loont zo ontzettend! En de meeste mensen zijn ontzettend blij als ze kunnen helpen.

Verder inderdaad zoals Nadira zegt: probeer de tijd te doden met leuke dingen, dan vliegt het vast voorbij.

Succes en zoals gezegd: fingers crossed!

Liefs,

Mrs Fox

Miranda666 schreef op za 24 jun 2017 21:27

Ze hebben nog niets gevonden bij jou en dat is voor nu toch een geruststelling.Ik vind het wel goed dat er toch een mri is om extra zekerheid te bieden.Ik heb 6 weken moeten wachten voor ik wist wat er speelde in mijn borst en nog eens 2 weken voor dat ik zeker was dat het nog niet kwaadaardig was.Mijn motto is om niet te paniekeren als er nog geen reden voor is.Houd moed!