Toon onderwerp - Bijwerkingen/beschadiging bestraling hersenmetastasen

Bijwerkingen/beschadiging bestraling hersenmetastasen

Alles over leven met uitgezaaide borstkanker, palliatieve zorg en het naderende levenseinde

kitty80 schreef op za 10 jun 2017 09:52

Bijwerkingen/beschadiging bestraling hersenmetastasen

Goedemorgen,

Ik heb me aangemeld voor mijn moeder, zij is 64 en heeft in maart te horen gekregen dat de borstkanker van 8 jaar (!) geleden is uitgezaaid naar haar kleine hersenen. Behandelplan: operatie, bestraling en chemo. Operatie is gelukkig geslaagd en ze heeft nu een paar weken geleden (18 mei begonnen) 5 bestralingen gehad. De artsen zeggen dat het nu weg is, dus dat is goed nieuws. Echter na 2 bestralingen werd ze behoorlijk ziek en daar komt nu eigenlijk geen verandering in. Ze heeft Dexamethason maar daar heeft ze veel bijwerkingen van dus dat heeft ze tussendoor weer afgebouwd. Nu op aanraden vd arts toch maar weer gisteren ermee begonnen tot maandag. De klachten zouden komen door het vocht wat door de bestralingen is ontstaan en met Dexamethason zou dit vocht sneller weggaan. Waar wij natuurlijk allemaal bang voor zijn is dat het niet beter wordt.. Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen of die meer weten over bestralingen en de eventuele bijwerkingen of beschadigingen daarvan? Hoe lang kan het duren tot dat vocht weg gaat en ze zich weer wat beter gaat voelen?
Ik hoop dat iemand ons wat meer kan vertellen.. Alvast bedankt!

Jolien71 schreef op za 10 jun 2017 18:19

Jolien71 46 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Re: Bijwerkingen/beschadiging bestraling hersenmetastasen

Welkom hier, Kitty. Wat erg dat jullie zo'n slecht bericht hebben gehad na zo'n lange periode waarin het goed ging met je moeder... Iedereen hier kan zich persoonlijk indenken wat dat met je doet of zou doen. We leven met jullie mee. Met bestraling op de hersenen heb ik geen ervaring. Ik hoop dat anderen meer over jouw vragen kunnen vertellen. En ik hoop dat de klachten van je moeder heel snel zullen verbeteren/verdwijnen. Heel veel sterkte, als het lukt, hou je ons dan op de hoogte van hoe het verloopt? Dikke kus, Jolien

ellenk schreef op za 10 jun 2017 19:15

ellenk

• Noord-Brabant

Ja ik heb van anderen gehoord dat dit beslist nog veel beter kan worden. Sommige vrouwen slikken echt maanden en maanden nog dexamethason, totdat die vochtvorming verdwijnt. Dus jullie mogen echt nog hoop houden dat dit beter gaat worden. Veel sterkte samen in deze moeilijke tijd.

Jolien71 schreef op za 10 jun 2017 19:19

Jolien71 46 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Oh, Ellenk, nou ben ik gewoon blij om dat te horen. Terwijl het mijn item niet is :-). Thanx.

kitty80 schreef op za 10 jun 2017 21:24

Ha meiden, heel erg bedankt voor het reageren. Goed nieuws dus! Geeft weer hoop, heel erg bedankt, ik zal het doorgeven.
Wat lief Jolien, dat je zo meeleeft. Het is echt een bizarre tijd dit, soms ook heel heftig, maar toch is ze nog niet echt duidelijk 'opgegeven'. Ze heeft destijds met de borstkanker ook alles gehad, alles weggegaald, chemo en bestraling. Het is toen ook al volop in de lymfeklieren aangetroffen dus dat is allemaal weggehaald. De radioloog is er eigenlijk van overtuigd dat het destijds al naar haar hoofd is uitgezaaid aangezien de chemo daar niet kon komen. Toen ik dat hoorde vond ik dat wel hoopvol klinken, want als het dan nu weg is in haar hoofd en ze is nu bestraald (en Petscan toont geen andere uitzaaiingen) zou het toch zomaar kunnen dat ze echt nog wel even vooruit kan!
Ik hoop het zo.. Maar nu eerst maar eens hopen dat ze zich wat beter gaat voelen!
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Veel liefs

Zangeres72 schreef op ma 12 jun 2017 00:00

Zangeres72 44 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Hoi Kitty80. Ik heb ook geen ervaring met bestralen en vocht maar wil je wel veel sterkte wensen met jluw moeder. Wat EllenK zegt klinkt wel hoopgevend, zeg. Houd moed!
Zangeres

kitty80 schreef op ma 12 jun 2017 13:18

Dankjewel Zangeres.
Zojuist is mijn moeder in het ziekenhuis geweest, ze krijgt morgen een MRI met contrastvloeistof. Volgende week uitslag. Gaan we weer.... afwachten dus weer... De Dexamethason maakt geen verschil, dat is het rare. Als het vocht zou zijn zou de Dexamethason toch moeten helpen, maar het maakt niks uit qua klachten of ze het wel of niet slikt..
Ik zal jullie volgende week laten weten als we de uitslag hebben.

kitty80 schreef op vr 16 jun 2017 09:24

Lieve mensen, ik heb slecht nieuws.. De MRI laat een explosieve tumorgroei zien, het zit helemaal vol aan beide kanten in haar hoofd en de hersenstam. Ze wil nu snel de euthanasie doorzetten. We zijn er kapot van.. En wij maar denken dat het bijwerkingen waren.. :-(

Jolien71 schreef op vr 16 jun 2017 12:13

Jolien71 46 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Och Kitty, wat een slecht nieuws... arme mamma, potverdorie zeg! Heel veel sterkte, we denken aan jullie.

Ridoux schreef op vr 16 jun 2017 15:41

Kitty, wat verdrietig... Ik wil jullie heel veel sterkte wensen.

An -77 schreef op za 17 jun 2017 15:18

An -77 39 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Amazone

Wat een afschuwelijk nieuws. Heel veel sterkte voor je moeder en iedereen die haar lief heeft.

Nadira schreef op za 17 jun 2017 18:57

Nadira

• Utrecht

Ach Kitty..... zo verdrietig. Sterkte, hier zijn verder geen woorden voor....

Zangeres72 schreef op za 17 jun 2017 22:36

Zangeres72 44 jaar

• Moderators
  • Noord-Holland

Kitty80, wat een vreselijk nieuws.
Een arm om je heen, knuffels en heel veel sterkte, dit was echt niet wat ook maar iemand had verwacht ... pfff wat een agressieve vorm, dit!
Alle kracht stuur ik je

ellenk schreef op zo 18 jun 2017 09:32

ellenk

• Noord-Brabant

Lieve Kitty, wat een verschrikkelijk slecht nieuws. Heel veel sterkte samen. xxx