Toon onderwerp - pijnlijke handen en voeten / neuropathie

pijnlijke handen en voeten / neuropathie

Voor vraag en antwoord over de behandelingen en de bijwerkingen daarvan

Aagje schreef op di 10 jan 2012 12:03

Re: pijnlijke handen en voeten / neuropathie

Hallo Sisca, ik heb de Taxol-kuren inmiddels beëindigd, ik heb ze alle 12 gehad (in de reguliere samenstelling), in 13 weken: de 8e is een weekje verzet. Neuropathie kan blijvend zijn, daarom is men erg gespitst op de klachten. Wat jij beschrijft lijkt me ook een gevolg van de chemo, en daarover is meer geschreven her-en-der op het forum, ik geloof dat bij sommige mensen de verminderde gevoeligheid wel verbeterd is. Ik hoop dat dat bij jou ook gebeurt!

Giraffe1974 schreef op di 10 jan 2012 12:21

Hoi Shimaa,

Ja ik weet dat die neuropathie blijvend kan zijn, daarom werd bij mij het recept aangepast. Ben blij voor je dat je ze toch alle 12 hebt gehad, daar ben je toch op gespitst omdat de arts dat als eerste voorsteld en je er dan vanuit gaat dat dat de beste remedie is. Ik lees nog wel verder over die klachten die ik nu nog heb, bedankt voor je reactie.

Will schreef op za 14 jan 2012 22:04

Anonymous (niet gecontroleerd)

Hoi allemaal, ik word niet echt vrolijk van het lezen van jullie ervaringen met neuropathie. Ik kreeg last van een doof gevoel in vingers, handen en voeten en tenen tijdens mijn taxol/herceptin kuur (februari 2011). Ik krijg 25 januari mijn laatste herceptin en heb het gevoel dat het dove gevoel behoorlijk is toegenomen. Het beperkt me erg met lopen, fijne motoriek en dingen vastpakken. Ik werk sinds een half jaar weer fulltime en kan me ermee redden, maar fijn is anders. Ik slik ook sinds een half jaar tamoxifen. Maar het dove gevoel begon dus al tijdens de taxol/herceptin. Ik had ook heel graag voorafgaande aan de behandelingen graag willen weten dat de kans bestaat op neuropathie, dan had ik voor mijn gevoel beter geweten waar ik ja of nee tegen had gezegd. Ik wens ons allemaal volledig herstel toe!

Anoniem123 schreef op za 14 jan 2012 23:10

@Will, ik heb héél lang pijnlijke pinken en ringvingers én pijnlijke buitenste tenen gehad. Dat is na verloop van tijd wel overgegaan..... Het werd vooral minder toen ik met de hormoontherapie stopte. Nu heb ik het nog wel eens maar toch beduidend minder hinderlijk....

Marjorie schreef op ma 13 feb 2012 23:18

Marjorie 55 jaar

• Noord-Holland

Helaas heb ook ik sinds een week of 3 ontzettende pijn in mijn vingers en handen wat zelfs doortrekt tot in mijn onderarm. Het is alleen 's nachts en ik kan van de pijn niet slapen. Overdag wel veel slapende vingers en handen maar geen pijn. Mijn laatste TAC kuur was 16/11 en tijdens de kuur heb ik er helemaal geen last van gehad. Sinds begin december slik ik Tamoxifen en op aanraden van het zkh ben ik daar nu voor een paar weken mee gestopt. Zijn dit soort klachten bij een andere hormoonkuur misschien minder? Natuurlijk ga ik dit binnenkort met de internist overleggen maar ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips.

hert schreef op di 14 feb 2012 12:19

hert 56 jaar

• Zeeland

Hoi Marjorie, ik lees "overdag slapenden handen" , dit duidt er toch meer op dat er iets inklemt, waarschijnlijk in de buurt van sleutelbeen/schouder. Kom je al bij een fysioth? Vraag dan eens of ze het willen testen, of je iets inklemt? Bekijk samen eens je slaaphouding, misschien lig gewoon heel verkrampt. Wat trouwens heel normaal is, je lichaam is ook zo veranderd en er is zo veel spanning. Heb er zelf ook veel last van gehad (van de verkrampte houding 's nachts, overdag zag je niets hoor, was net zo fief en recht :-w ), pas toen ik het me realiseerde heb ik er iets aan kunnen veranderen.
Sterkte.

Marjorie schreef op di 14 feb 2012 16:24

Marjorie 55 jaar

• Noord-Holland

Hi Hert, bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad ook al bij de ha geweest omdat ik dacht aan het zgn. Carpaal tunnel syndroom maar nu lijkt het meer een voortvloeisel uit of de chemo of de hormoonkuur. Misschien toch verstandig om op een of andere afknelling te laten testen!

Marjorie schreef op do 08 maart 2012 20:25

Marjorie 55 jaar

• Noord-Holland

Vandaag bij de internist geweest en ik heb duidelijk neuropathie in mijn handen. Kan amper typen, krijg een soort van electrische schokken in mijn vingers en verga 's nachts zo nu en dan van de pijn. Dit is gewoon niet te harden! Er is niet echt een medicijn voor en vitamine B slik ik al. Hoe lang moet dit gaan duren? Word er hopeloos van

P lien schreef op za 10 maart 2012 08:31

Ook ik heb veel last van dove en overgevoelige vingertoppen, tijdens de 6 TAC kuren niets geen last, nu na de kuren gestart met de Tamoxifen heel veel last, wist niet wat me overkwam, de mamapoli zuster zegt dat het niet van de Tamoxifen komt maar gewoon nog van de chemo.. ik geloof dat niet helemaal, wel heel toevallig dat het meteen op kwam met het starten met die pillen.. ik slik sinds paar dagen Vit B complex maar merk nog niet veel verbetering.. baal er erg van, doet pijn, vingertoppen zijn opgezet en staan strak en ik laat de hele dag van alles vallen, incl. hete koppen thee :oops: .. ik heb ook weleens het idee dat er niet veel aandacht is voor de 'naklachten' bij al die medicijnen, bij ons op de mama poli is het algemene commentaar, 'het hoort erbij' daar kun je ook niets mee :| !

Papillon schreef op za 10 maart 2012 08:37

Papillon 51 jaar

• Gelderland

Toen ik die klachten meldde bij mijn oncoloog werd gelijk besloten dat de chemo in 24 uur in moest gaan lopen. Daarna werd de pijn veel minder. Ik heb nu nog wel heel regelmatig last van tintelingen in mijn been. Mijn oncoloog zei tegen mij dat als we niet hadden gekozen voor die 24 uur de kans dat de klachten chronisch waren geworden veel groter was.

Marjorie schreef op za 10 maart 2012 12:11

Marjorie 55 jaar

• Noord-Holland

Ook ik dacht eerst dat het vd Tamoxifen kwam ook al ontstond de pijn ruim 2 maanden na laatste chemo en begin hormoonkuur. Denk toch echt dat het vd chemo komt. Ben ook begonnen met vit.B en word echt gek bij het idee dat dit chronisch zou worden. Heb ook opgezette handen en kan ringen niet meer om, lijkt wel een soort reuma. Van mijn voeten
gelukkig (nog) geen last maar durf er niet bij stil te staan wat mij nog allemaal te beurt kan vallen :-(

Roosmarie schreef op ma 26 maart 2012 21:23

Roosmarie 48 jaar

• Zuid-Holland

Bij mij stonden mijn tenen als stokjes recht vooruit en onder mijn voeten leken wel halve ronde pijpen geplakt te zijn, zo instabiel liep ik. Het goede nieuws: het lijkt inmiddels bijna over.

Ik ben naar de fysiotherapeut geweest en heb oefeningen gedaan. Binnen 4 weken voelde ik al verbetering.

Bij mij kwam het van de Taxol/Herceptin. De hoeveelheid Taxol werd verminderd toen ik deze klachten kreeg.

Roosmarie

sandra 1966 schreef op ma 04 jun 2012 16:01

hallo allemaal.nu 2 jaar geleden ook chemo therapie en bestralingen gehad voor borst kanker. tijdens de kuren gaf ik al aan dat mijn grote tenen wel erg zeer gingen doen maar helaas is daar geen aandacht aan besteed.
na losse teen nagels te hebben gehad zijn mijn voeten nu erg pijnlijk vooral de grote tenen en de zij/buiten kant van mijn voeten daar kan ik haast niet aan komen.....volgens de dokter zijn de uiteinden van mijn zenuwen beschadigd en weet ze niet of dit nog gaat herstellen....dus leven met pijnlijke voeten....sterkte allemaal gr sandra

Helma schreef op do 29 nov 2012 22:20

Helma 48 jaar

• Zuid-Holland

Vandaag bij de huisarts geweest. Ik ben 2 1/2 jaar na de laatste chemo en heb al net zo lang heel veel pijn aan mijn voeten. Als ik schoenen aan heb en de veters ook maar een tikje aantrek, dan loop ik binnen 10 minuten te strompelen. Volgens de huisarts neuropathie. Heb me gisteren ziek gemeld. Zoveel pijn doet het. Ik heb nu van de huisarts Lyrica gekregen. Volgens haar worden daar bij neuropathie redelijke resultaten mee bereikt. Iemand al ervaring me t Lyrica??

kaat75 schreef op do 29 nov 2012 22:24

kaat75 39 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Noord-Brabant

Nee ik ken het niet maar jeetje wat vervelend dat je zo'n pijn hebt. Ik hoop voor je dat het heel goed gaat werken.
Liefs Kaatje