Afscheidsbrief aan 2010 ...

20 berichten / 0 nieuw
Afscheidsbrief aan 2010 ...

Je leeft één keer
Volg je hart en recht je rug
Er is zoveel meer
Wat voorbij is komt niet terug
Wat neem je mee wat laat je achter
Ken geen twijfels meer
Want je leeft maar één keer

Dag, 2010. Nu je nog maar twee dagen hebt, ga ik afscheid van je nemen. Iemand schreef me laatst dat ik het waarschijnlijk Spaans benauwd moest krijgen als ik terug kijk op jouw jaar. Dat is zo, deels. Maar ik zie ook heel veel andere dingen die je me gebracht hebt.

Je lijkt te eindigen zoals je begon, de wereld verborgen onder een witte deken. Mooi, glanzend, maagdelijk wit, maar koud. IJskoud wit. Weesp is beautiful this time of year.

Wit, de kleur van vreugde en een nieuw begin. Weet je nog, toen je er net was … dat we sneeuw en ijs weg moesten hakken in de tuin om plaats te maken voor mijn verjaardagsfeest? Je sneeuw kon ons niet deren, we stookten een vuur, roosterden vlees en dronken warme wijn. Veertig werd ik en ik genoot van een huis vol met mensen die me lief waren. Het leven begint bij veertig en ik keek er naar uit, mijn nieuwe leven. Glitterend glimmend wit, als de steen op een ring.

Al snel liet je een ander gezicht zien. Warrig wit, op een mammografie. Een grote vlek, beklemmend wit. Bijna net zo wit als de jas van de chirurg … “ik heb helaas slecht nieuws” en een week lang was er niets meer dan angst die de keel dichtkneep en intense kou in mijn lijf. Wit, de kleur van de overgave aan de vijand om te kunnen overleven.

Mijn hoofd werd gevuld met mist. Je liet me niet meer denken, mijn hersens verdoofd, mijn lijf gevangen door medicijnen en weigerde dagenlang dienst. Ziekenhuiswit, de kleur van de zuivering die ruikt naar Dettol.

Wit, de kleur van de rouw en het verdriet om al het verlies dat is geleden zolang jij aan de macht was. Verlies van een lijf, een borst, een toekomstbeeld. Intens verdriet om het verlies van een rommelig zwart hondje, dat zo gemist word in ons huis. Wit als de gipsen torso die er nog altijd staat, als een herinnering aan hoe het ooit was en nooit meer zal zijn.

Maar nu jouw dagen geteld zijn en je langzaam en kreunend aan je einde komt, heb je opnieuw mijn wereld bedekt met centimeters wit. Maar het is ander wit, en het voelt warm en energiek.

Warm wit, de kleur van de liefde, voor het leven en mijn kinderen. De liefde van en voor mensen, die me zo veel heeft gebracht dit jaar. Die mijn jaar ook zo hebben gekleurd met warmte. De gedachte aan die mensen maken me gloeien en geven me vertrouwen in mijn toekomst.

Wit, de kleur van de wijsheid die mij zoveel leerde dit jaar. Dat ik overeind blijf staan, wat er ook gebeurt. Ik heb te veel levenslust om me omver te laten gooien, klap na klap na klap. Ik heb geleerd te accepteren en voortdurend mijn grenzen te verleggen. Ik heb ervaren dat er veel mensen in mijn leven zijn die blijven steunen, een warme deken om me heen. Ik heb geleerd terug te gaan naar wie ik ben en op mezelf te vertrouwen. Ik heb het goed gedaan, ik zie het aan mijn kinderen. Zij zijn vanaf begin af aan mijn focus geweest, mijn doel, mijn afleiding en mijn vrolijkheid. Je was een zwaar jaar, 2010, en onevenredig oneerlijk voor hen. Maar kijk eens, hoe ze zijn gegroeid en stevig op hun benen staan. Wist je trouwens dat “Wit” een Poolse jongensnaam is, die “leven” betekent?

Het zal nog even duren voor alles in mijn hoofd een plek heeft gevonden, maar ik weet dat het goed komt. Ik voel het aan mijn energie die langzaam terugkomt. Het kriebelt en het borrelt, als de bubbels in de champagne waarmee we je einde zullen vieren. Wij zullen 2011 verwelkomen als een witte bladzijde, nog in te vullen met hoop en opnieuw veel mooie momenten. Ik kijk er naar uit.

Wit, de kleur van het leven en de kleur van de hoop.

Dag, wit 2010. Ik zal je uitzwaaien met het liedje van Guus Meeuwis in mijn hoofd. En dan doe ik je dicht en stop je bij mijn andere herinneringen.

afbeelding van admin

Prachtig @lex !!!

afbeelding van admin

Dat was ik hierboven.

Juliaa

afbeelding van Irene

Ik zit stijf van kippenvel, ben even weer terug in gedachten in 2006 toen ik om deze tijd mijn diagnose kreeg, schitterend meis.
Al het goede voor 2011
liefs.

afbeelding van Marimke

@lex, wat een prachtige afscheidsbrief van 2010!
Ik hoop, dat 2011 een beter jaar voor je word.
Een hele fijne warme jaarwisseling en een hele warme knuf voor jou
Marimke

afbeelding van Ariane

Hier ook letterlijk kippenvel over heel mijn lijf....

Ik wens je alle goeds voor 2011!!

Het oude jaar laten we achter en het nieuwe jaar wordt ons jaar... Van ons, de Amazones en van een ieder ander...

Heel mooi geschreven Alex

afbeelding van Sasja

wow, mooi geschreven @lex! Veel herkenning hier...

@lex, Wat heb jij een mooie brief geschreven...
De rillingen lopen over mijn rug heen, zoals jij het verwoord.....
En... heel veel herkenning in je verhaal...

Ik wens je dan ook het allerbeste voor 2011.

Liefs en knuffels

2010 heeft veel van je genomen @lex, maar je ook veel gegeven. Mooi hoor om te lezen. En wat ben je gegroeid dit jaar. Echt iets om trots op te zijn ! Ik zit in ieder geval plaatsvervangend trots te wezen.

Een dikke pakkerd voor jou,

Linnie

afbeelding van annie_2

Mooi @lex, heel mooi.
Heel poëtisch en daardoor heel diep rakend
Copieëer je het niet als een update naar je profielpagina bij jouw "mijn verhaal". ?
Verdient zeker ook een plekje daar wat mij betreft!

Wauw.....ben er stil van.....Ik wens iedereen alleen maar het allerbeste voor 2011

Prachtige afscheidsbrief @lex en tegelijkertijd spreekt er hoop voor 2011 uit, laat het wit in 2011 wit blijven.

Mooi Alex, zoals je afscheid neemt van 2010, er heel bewust bij stilstaat. Ik hoop dat 2011 een heel goed en mooi jaar wordt voor ons allen.

krop in mijn keel.
Voor mij is het vandaag precies 1 jaar terug dat ik de diagnose kreeg.

Ik heb ook nog een mooi gedicht:

Een dag in de wolken,
geeft je een zalig gevoel.
Zo wensen wij jullie
365 zalige dagen toe
Gelukkig nieuw jaar

afbeelding van Kellly

3kids.... altijd een beladen dag dus... oudjaar
big hug

Cat

Mooi geschreven Alex, op naar 2011, dat dit jaar maar meer goeds mag brengen als afgelopen jaar.

kIPPEVEL.. wat kan jij mooi verwoorden en schrijven.

afbeelding van admin

Hoi allemaal,
ik krijg jullie nieuwsbrief nu voor het eerst.
Ik vergelijk me met mijn grote nicht die ook een borstamputatie
heeft gehad en lees jullie verhalen met verbazing maar nog meer met herkenning.
Alle lotgenoten zijn in verwachting van???? het nieuwe jaar ingegaan.
Je moet er altijd het beste van uitzoeken.
Sterkte voor iedereen die nog op de een of andere uitslag wacht.
De uitslag is het spannends.
Daar draait je leven om.
gr. Grietje.

Bij gebruikersnaam e-mail deel weggehaald door moderator Sbous

Hallo Grietjep,
Wat leuk dat de nieuwsbrief je hiernaartoe brengt. En nog leuker dat je reageert!
Dat 2011 maar een mooi jaar mag worden, vol hoop en leven. Ook voor jou!