19-07-2008 KWF: Zelfcontrole borstkanker is zinloos

11 berichten / 0 nieuw
19-07-2008 KWF: Zelfcontrole borstkanker is zinloos

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1044860.ece/KWF_Zelfcontrole_borstkanker_is_zinloos

Quote:
AMSTERDAM - KWF/Kankerbestrijding stopt met het stimuleren van de maandelijkse controle door vrouwen op knobbeltjes in de borst. Deze controle leidt op lange termijn niet tot minder sterfte door kanker, maar wel tot onnodige medische ingrepen.

KWF reageert hiermee op een deze week verschenen studie van twee Deense epidemiologen. Zij concluderen dat geregelde zelfcontrole geen sterftevoordeel oplevert. Bovendien zijn er nadelen, stellen de Denen. Uit massastudies blijkt dat door zelfcontrole vrouwen vaker naar hun huisarts gaan. Meer foto’s, meer puncties, meer littekens en infectierisico’s zijn het gevolg – vaak onnodig, blijkt achteraf.

Vind het echt belachelijk! En ben wel geschrokken door dit bericht! Door mijn zelfonderzoek heb ik tijdig mijn borstkanker kunnen ontdekken. Liever een keertje "onnodig" naar de huisarts dan te laat te zijn. Heeft vast allemaal wel met geld te maken, iets wat ik nooit van de KWF had verwacht...

Cathy, ik begrijp jou reaktie absoluut maar ze hebben het hier over een massastudie en niet over een individueel geval.

Quote:
Deze controle leidt op lange termijn niet tot minder sterfte door kanker, maar wel tot onnodige medische ingrepen.

en dit is de belangrijkste zin uit het stukje, mijns inzien :wink:

Ik heb ook nooit aan zelfonderzoek gedaan (nu ook nog steeds niet) maar had een ingetrokken tepel, zo kwam ik erachter.

Hoi Cathy,

ik denk dat het toch wel iets genuanceerder zal liggen.
Ik kan me niet voorstellen dat het KWF zoiets zal zeggen alleen maar vanwege financiële redenen.
Er liggen inderdaad diverse onderzoeken aan ten grondslag.
Ikzelf heb ook door zelfonderzoek een knobbeltje ontdekt, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat er te vaak onnodig wordt ingegrepen.
Alhoewel wij natuurlijk met onze ervaring zullen zeggen: beter één keer te veel dan te weinig.
De waarheid zal ergens in het midden liggen ...

De chirurg, die ik in het verleden had, nam mijn klachten niet serieus, daarom ben ik overgegaan op zelfonderzoek en maar goed ook !!

Drie jaar na zijn laatste, alleen handmatige !!, 2-jaarlijkse controle zelf een tumor ontdekt, tussen alle cystes en mastopathie..

Door regelmatige zelfcontrole voelde ik zelf meteen dat dit iets anders was, ik had ruim voldoende ervaring met hoe cystes en mastopathieknobbels aanvoelen.

Binnen 4 weken na bezoek aan huisarts operatie ivm DCIS, maar geen okseltoilet of chemo noodzakelijk, omdat ik er op tijd bij was !!

Hoe anders had dit kunnen lopen, als ik niet zélf zo goed controleerde en daardoor het verschil voelde...

Had ik braaf de chirurg gevolgd, niets gecontroleerd, elke 2 jaar bij hem teruggekomen voor handmatige controle, was ik in voorjaar 2007 en voorjaar 2009 bij hem geweest...
In 2007 zat het er vast nog niet, in 2009 was de ellende waarschijnlijk veel groter geweest...

De waarheid zal inderdaad in het midden liggen, als ie al bestaat. Er is onderzoek gedaan onder grote groepen vrouwen. Heel nuttig, heel wetenschappelijk. En het verbaast me niet dat zelfonderzoek tot onnodig medisch ingrijpen met daarbij horende risico´s kan leiden.

Echter net als bij statistiek zegt het niets over individuele gevallen. Iedere maand controleren was het advies. Vond ik veel (kwam zelf uit op 1 x per ongeveer 4 maanden).

Nu is het advies helemaal niet meer controleren want het is zinloos.
Ik ben er van overtuigd dat zelfonderzoek helemaal afraden te ver gaat.

Mijn mening en persoonlijke ervaring is dat door af en toe, 3 tot 4 keer per jaar, je borsten te controleren, je je borsten leert kennen.
Ik voelde mijn knobbeltje per ongeluk, na het afdrogen. Ik wist gelijk met zekerheid dat het daar nooit eerder had gezeten. Dat maakte me vasthoudend in verder onderzoek, ook al wilde mijn huisarts eerst afwachten.

Het verontwaardigt me dat er zo ongenuanceerd geadviseerd en gepubliceerd wordt!

Dit is ook schrikken.
Dit noemde ik ook in het interview voor de Pink Ribbon in 2005.
Vervolgens is het uit mijn stukje gelaten, en ben ik op een pagina gezet naast....het belang van zelfonderzoek. Gekker kon ik het niet verzinnen.

Ach, ik voelde mijn strengetje begin oktober 2002, en
pas in febr. 2004 ben ik echt serieus genomen en doorgestuurd.
Wat je ook doet, je bent afhankelijk van een alerte huisarts.
Wat hem betreft had ik het idd gewoon toevallig kunnen ontdekken,
maar mijn knobbel in mijn oksel was hem voor...gelukkig maar.

Ik heb het dus zelf ontdekt,
maar te lang aan het lijntje gehouden,
dus wat dat betreft heb ik er geen direct voordeel aan gehad.
Ik hou het er maar op dat ik desondanks toch nog net op tijd ben geweest...

Wat een onzin, het is gewoon een kosten-baten analyse in mijn optiek.

Dan kunnen ze net zo goed ook alle paliatieve behandelingen stop zetten, want daar is ook geen sterfte voordeel te halen :roll: .

Ik heb mijn knobbeltje ook zelf ontdekt. Niet bij maandelijks borstonderzoek want daar dacht ik nooit aan. Gewoon omdat ik er eens aan dacht om te voelen of alles in orde was.
Maar ik vind wel dat zelfonderzoek belangrijk blijft. Dat mensen erop worden gewezen om het in de gaten te houden.
En zeker voor de nieuwe generatie vrouwen die nu nog puber zijn.

afbeelding van goudblok

Dit was al eerder aan de orde. Spaink is er toen flink op ingesprongen.

Het is net als met de onderzoeken naar uitzaaiingen.
Borstonderzoek leidt op lange termijn niet tot minder sterfte door kanker.
Dat het heftige behandelingen soms wel kan vermijden is in het onderzoek niet meegenomen.
Dat er onnodige puncties en zelfs operaties om knobbeltjes te verwijderen door voor komen wel.

Dat blijft scheef, vooral als je weet dat het juist bij jonge vrouwen wel het verschil tussen leven en dood kan betekenen.
Of het verschil tussen het verliezen van een borst en de mogelijkheid op een kindje.

Ik vind het dus kwalijk dat het KWF nu toch weer met dit bericht naar buiten komt. Nu denkt stranks echt iedereen dat het geen nut heeft en je pas kans op kanker hebt op de leeftijd dat je voor het perodiek onderzoek wordt opgeroepen. Een periodiek onderzoek dat waarschijnlijk ook al afgeschaft is tegen de tijd dat onze generatie daar aan toe is.

Sja, door dat maandelijks zelfonderzoek leer je wel je eigen lichaam kennen en die kennis heb je nodig om te weten dat het niet klopt als je toevallig iets in je borst vindt. En dat is het jammere in dit verhaal, KWF zegt wèl: zorg dat je alert blijft op je eigen lichaam, maar in de pers vind je die nuance niet terug (da's geen verwijt, dat is nou eenmaal de pers).

afbeelding van Gosia

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Alleen zelfonderzoek is niet zaligmakend, alleen mammografie ook niet. Mijn tumor kon niet gevonden worden door zelfonderzoek en wel door een borstfoto. Dus ik ben nu erg voor foto's! Maar ik weet dat het ook andersom gebeurt: niets te zien op een mammo en toch een tumor!
Het is niet zo zwart/wit en ik ben dan ook verbaasd dat onderzoekers en kwf zulke uitspraken doen.