20 maart 2006: Amazone in NRC Next

79 berichten / 0 nieuw
afbeelding van Karin

Ik heb nog net tijd om adem te halen, maar geen tijd om de next te halen.
Mag ik 'm ook via de mail. Thanks.

Ik heb je stukje 3 x mogen ontvangen.......meiden [kiss]

Naia heel goed stukje [ok] "je bent nooit te jong voor borstkanker"........en dat is helemaal waar, alleen helaas denken artsen dat TE vaak van wel.........

En die foto...........kvind um super mooi!! Ben trots op je hoor....... [kiss]

Goed artikel Naia, en je staat mooi op de foto hoor! De kop is erg 'krachtig'.

goudblok schreef:
Bambie ik mail je het artikel!

Naia ik kan me alleen maar bij de rest aansluiten.
Je ziet er nog jonger uit op de foto dan in het echt. En ik ben ook erg blij met de plek waar de nadruk ligt.

Dokter ER is trouwens ook in Nice deze week.

goldblok,heb je aub voor my ook een mail???heb hem ook niet.
of iemand anders

afbeelding van goudblok

is onderweg!

goudblok schreef:
is onderweg!

thanks

heb ut gelezen,wat een mooi stukkie,heel herkenbaar.pfffffffffffff

Ook ik zou het stuk graag lezen en zien!

Ik stuur je een mailtje, Zena!

Ik ben een beetje laat maar lees dit net pas. Mag ik het artikel aub ook via de mail ontvangen?

Naia, je slaat de spijker op z'n kop in dat artikel! Ook door te zeggen dat je je 80 voelt. Maar zo zie je d'r beslist niet uit.
Bedankt nog voor het e-mailen!

afbeelding van Hanna

Jammer, gemist, heeft iemand nog een copietje voor me?

Lucky1963 en Hanna: heb jullie het artikeltje toe gemaild :D

afbeelding van adri

hallo naia, ik heb het helaas ook gemist, dus als je nog een mailtje wilt sturen dan zou ik je heel dankbaar zijn. groetjes adri

Dames, wie graag het artikeltje wil hebben, pb me maar dan stuur ik het je op de post :wink:

afbeelding van nana

Hoi Naia,

Ik heb het helaas ook gemist maar zou graag je artikel willen lezen!
Groetjes nana

Nana en Adri, ik heb jullie een mailtje gestuurd 8)

afbeelding van adri

naia bedankt voor het sturen van je artikel, heel goed geschreven.
en ook een prachtige foto. helemaal top meis

Ik zou het artikel ook heel graag willen lezen!

afbeelding van nana

naia, bedankt voor je mailtje.
Sluit me bij de anderen aan dat het een mooi stuk is geworden!
Je ziet er trouwens echt niet uit als 80 hoor :wink:
Groetjes nana

afbeelding van Indigo

Ik heb het artikel gemist, maar ben inmiddels toch wel erg benieuwd. Naia, wil je het ook naar mij sturen? [wink]

afbeelding van Maisa

Volgende keer zetten we het gewoon online met bronvermelding [bigsmile]

Er is weer een mailing de deur uit [bigsmile]

Bedankt Naia voor het toezenden van het artikel. Heel duidelijk, nu moet het voor iedereen toch duidelijk zijn dat borstkanker niet ophoudt bij chemo en bestralingen.....!!!!!
Knuf Celly

ja nu ben ik ook wel benieuwd naar dat artikel!
zou het ook wel graag willen lezen hoor...
en celly kan het misschien is onder de neus van men 'probleem vriendin ' duwen...misschien snapt ze het dan allemaal hé ..
gr.auke

ikke ook mailtjeeeeeeee..please,please :D

afbeelding van Indigo

Naia, dank je wel! Goed artikel en mooie foto! [ok]

auke schreef:
ja nu ben ik ook wel benieuwd naar dat artikel!
zou het ook wel graag willen lezen hoor...
en celly kan het misschien is onder de neus van men 'probleem vriendin ' duwen...misschien snapt ze het dan allemaal hé ..
gr.auke

ikke ook mailtjeeeeeeee..please,please :D

Dan heb je zeker een "probleem vriendin". Ik heb alleen maar de ervaring van een borstsparende operatie en bestraling. Geen chemo en geen hormoontabletten of herceptin. Dus heb ook geen ervaring op dat gebied. Alleen wel de ervaring van anderen. Het is dus een kwestie van luisteren en niet te snel een oordeel vormen, dit doen mensen nog steeds veel te snel.
Ik besef zo verschrikkelijk goed dat ik voor een groot deel de dans ben ontsprongen. Als ik lees hoe anderen zich voelen, zich zoveel jaren ouder en al die andere problemen. Daarom is het zo belangrijk dat de juiste nazorg er gaat komen, de emotionele en psychische nazorg. Ook dat dit voor iedereen te bereiken is. Ik ga me er dan ook heel hard voor maken (via de Adventure for Life, zie topic:vraag verder).

thanks!

heb het artikel ontvangen vandaag ...

auke

Het is een beetje mosterd na de maaltijd :wink: maar ik heb toestemming gekregen om het artikeltje hier op het forum te plaatsen. In het artikel wordt uiteraard mijn eigen naam gebruikt.

"Elke drie maanden word ik chemisch gecastreerd"
Onder de douche voelde Naia (32) anderhalf jaar geleden een knobbeltje hoog in een van haar borsten. Jakkie, net verhuisd, ze had helemaal geen tijd om naar de huisarts te gaan. Maar waarom zou ze zich ongerust maken? Borstkanker, dat was toch iets voor vrouwen van boven de vijftig?
Pas toen het knobbeltje er een maand later nog zat, bezocht ze het spreekuur. De dokter verwees haar door voor röntgenfoto’s. Geen zorgen, de uitslag komt wel na uw vakantie, kreeg ze in het ziekenhuis te horen.
Terug van vakantie kwam de diagnose: een agressieve vorm van kanker. Bij een borstsparende operatie werden onmiddellijk een tumor en een aantal okselklieren weggehaald. Daarna volgden bestralingen en chemo- en hormoonkuren.
Na anderhalf jaar schudt haar wereld nog steeds op haar grondvesten. Ze voelt zich tachtig, zegt Naia. „Elke drie maanden word ik chemisch gecastreerd. Met een spuit in mijn buik worden mijn eierstokken platgespoten. Je komt vervroegd in de overgang. Badend in het zweet kan ik wakker worden. Mijn spieren en gewrichten zijn stram en ik heb last van stemmingswisselingen.”
Ze vertrouwt haar lichaam niet meer. Bij elk pijntje vreest ze het ergste. Komt haar kinderwens niet in het gedrang? Gelukkig staat haar vriend altijd voor haar klaar. En het helpt erg dat ze terecht kan bij De Amazones, een stichting waarbij vijfhonderd jonge vrouwen met borstkanker zijn aangesloten. Contact met lotgenoten op het online forum van de stichting doet haar goed.
Vrouwen zouden al vanaf hun twintigste maandelijks hun borsten moeten controleren. „Je bent nooit te jong om borstkanker te krijgen”, zegt ze. Een boodschap die volgens haar ook aan menig arts besteed is. „In de medische wereld moeten jonge vrouwen met borstkanker regelmatig één tot twee jaar wachten op een juiste diagnose. Ook huisartsen denken dat borstkanker een ziekte is van oudere vrouwen. Een gevaarlijk misverstand. Bij De Amazones merken we helaas regelmatig wat er kan gebeuren als een diagnose te laat wordt gesteld.”

Copyright Nrc Next, Arjen Ribbens

Pagina's