'Hoe emancipatie ons borstkanker bracht' VN 19 2013

13 berichten / 0 nieuw
'Hoe emancipatie ons borstkanker bracht' VN 19 2013

'Niet of pas op late leeftijd zwanger worden blijkt een risicofactor voor borstkanker. Daar gáán de verworvenheden van het feminisme.'

Ik vond het een aparte conclusie dat vrouwen, omdat ze eerder en langer menstrueren, meer eisprongen hebben, dus meer bk risico, zij daar (van Dr Rutgers) dan zelf maar wat tegen moeten doen door jonger, meer kinderen te krijgen en die langdurig te voeden. Alsof dat allemaal zo simpel te realiseren is naast opleiding, carriere, onwillige partners, oordelende ouders, een overheid die van alles eist en 'de maatschappij'.

Ik lees de nuance zelf wel bij het artikel, maar die titel blijft na-echoen. Zie je wel, 'eigen schuld dikke bult', hadden die vrouwen maar tegen alle sociologische en maatschappelijke ontwikkelingen in moeten vasthouden aan hun reproductieve plicht en op tijd hun kindjes werpen.....

Iemand ook gelezen? Ik kreeg een papieren kopie van het artikel, verder is het online alleen toegankelijk voor abonnees, of tegen betaling, dus kan niet linken.

afbeelding van Ariane

Nee, niet gelezen maar ik zet er grote vraagtekens bij.
Ik was pas op mijn 15-de ongesteld, kreeg mijn eerste zoon toen ik 24 was en heb redelijk lang borstvoeding gegeven.

Niet gelezen maar wel vaker van dit soort artikelen. Erger me hier vaak erg aan eerlijk gezegd. Staan er cijfers bij het artikel? Want daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Ook ik erger me hier aan. OP 14,5 jaar voor de eerste keer gemenstrueerd. Eerste kind op 21 j , tweede op 22j en derde op 24j alle drie borstvoeding gehad , nooit alcohol gedronken, nooit gerookt, en nooit overgewicht gehad en steeds voldoende beweging, en dan heeft de oncoloog daar geen verklaring voor, brute pech zeggen ze dan.
Groetjes

Ach weet je, ik maak me er niet zo druk om wat ze de schuld geven. Ik heb borstkanker gehad en dat is al erg zat. Moet ik me dan ook nog gaan afvragen of het mijn eigen schuld is??? Wat ik ook fout heb gedaan, ik ben er toch zeker hard genoeg voor gestraft......

afbeelding van Kate

Ik heb het artikel niet gelezen, maar het bovenstaande citaat lees ik niet zozeer als een verwijt maar als een constatering. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar het kan toch best zo zijn dat de algemene trend is dat het aantal borstkankergevallen toeneemt doordat vrouwen later en minder kinderen krijgen? Laat de volgende generaties hun voordeel doen met die wetenschap. Je kunt je dat soort dingen inderdaad niet afdwingen, maar als je op jonge leeftijd voor de keuze staat (eerst kinderen of eerst carrière) kan het toch een argument zijn. Ik juich alle onderzoeken naar de oorzaken van borstkanker toe.

Ook ik erger me niet. Ik vind alles wat ze vinden over de oorzaken van borstkanker de moeite waard.
Als dat definitief een oorzaak blijkt te zijn - en dat wil ik over 10 jaar nog wel eens horen - dan is dat helaas een mogelijke consequentie van onze huidige manier van leven.
Misschien kunnen ze als ze zeker weten dat dit echt een doorslaggevende factor is, er ook nog wat op gaan bedenken. En is het jong krijgen van kinderen dan later geen advies meer. Een garantie is het sowieso niet...

Het verband tussen emancipatie en op late leeftijd kinderen krijgen ontgaat me. In bijv. Zweden krijgen vrouwen op veel jongere leeftijd hun eerste kind dan in Nederland omdat kinderen daar perfect te combineren zijn met een (fulltime) baan.

afbeelding van Kate

En hoe de cijfers in Zweden?? Dat is dan de interessante vraag.

Zweden staat op plaats 18 wat betreft borstkanker gevallen (Nederland 4) maar IJsland en Denemarken, waar vrouwen ook op jongere leeftijd hun eerste kind krijgen, staan dan weer hoog (respectievelijk plek 6 en 2). Maar eigenlijk vind ik dit soort artikelen compleet waardeloos. Wat moet je ermee? Jong een kind krijgen terwijl je daar nog totaal niet aan toe bent?

afbeelding van Kate

Als individu kun je er inderdaad weinig mee. Maar toch vind ik het belangrijk dat gezocht wordt naar de oorzaken van borstkanker.

Ter informatie: in IJsland komt het brca 1 of 2 of allebei, dat weet ik even niet, heel erg vaak voor. Dus daar ligt echt een erfelijke belasting. En vergis je niet IJsland heeft maar 300.000 inwoners dus dat is niet meer dan een grote stad qua aantallen.