Tamoxifen

9 berichten / 0 nieuw
afbeelding van BKroes1965
Offline
Berichten: 1
Tamoxifen

Ik ben pas nieuw hier 55 jaar en sinds 29 aug geopereerd aan borstkanker.

15 x bestralingen gehad en nu tamoxifen de anti hormoontherapie.

En juist dat laatste is het bij mij wat mijn lichaam op de kop zet.

Sinds 19 sept gestart ben steeds koud stemmingswisselingen en noem alles maar op.

Als dit 5 jaar zo blijft dan wordt ik daar niet vrolijk van 

Heeft iemand tips is er een vervangend medicijn.

Las ook al dat je er ook baarmoederhals kanker en eierstokkanker van kun krijgen 

Tja wat weegt nu het zwaarst

afbeelding van Bianca_B
Offline
Berichten: 11

Hallo Bkroes1965, welkom.  Tamoxifen word in eerste instantie gegeven om de terugkeer van borstkanker te voorkomen en uitzaaiingen tegen te gaan. Het medicijn heeft tijd nodig zijn werk te doen, en de bijwerkingen kunnen afnemen met de tijd. Maar je moet het wel de tijd geven. Je lichaam moet er aan "wennen" zeg maar. Ik hoor van andere dat de bijwerkingen minder worden na verloop van tijd. Zelf ben ik ook pas begonnen met Tamoxifen en tot nu toe geen bijwerkingen gekregen, behalve de opvliegers, maar die had ik al sinds de chemo.

Ik heb ook gelezen dat er een kans is op baarmoederhals kanker, maar de kans op terugkeer van borstkanker is groter als je stopt met de Tamoxifen, dus ik waag het er niet op.

Krijg je nog controles? En word er dan ook gecontroleerd op baarmoederhalskanker? Ik krijg iedere 3 maanden controle van mijn borsten en baarmoeder, dat geeft wel geruststelling. 

Ik wens je heel veel sterkte !

Liefs Bianca 

Offline
Berichten: 4198

Hoe de risico's voor jou liggen kan je oncoloog je wel vertellen. Wat is je kans dat de kanker terug komt met tamoxifen, en zonder tamoxifen. En voor zover ik weet gaat het niet om baarmoederhalskanker maar om baarmoederkanker en is die kans relatief superklein. Dat het ook een hogere kans op eierstokkanker zou geven komt me heel onwaarschijnlijk voor, maar vraag het vooral aan je oncoloog of oncopleeg.

 

Offline
Berichten: 4198

De bijwerkingen kunnen afnemen maar dat hoeft niet. Er zijn wel wat medicijnen die de bijwerkingen wat kunnen verminderen.

Offline
Berichten: 45

Hoi BKroes,

Ik gebruik sinds vorig jaar september tamoxifen in combinatie met lucrin, en heb in het begin ook best wel een hoop last van opvliegers gehad. Nu ruim een jaar later is dat zoveel minder geworden en heb ik er hooguit 5 per dag, ik word er zelfs 's nachts niet meer wakker van. Hoop dat je oncoloog je goed uitleg kan geven wat de kans op terugkeer met of zonder tamoxifen is. Maar hoop dat je door mijn ervaring wat extra hoop krijgt dat het beter kan worden!

Groetjes, Bull

Offline
Berichten: 230

Mij is ook uitgelegd dat de kans op baarmoeder kanker vergroot is, maar ook dat je dat snel merkt als dat al zo zou zijn. Alle medicijnen met bijwerkingen zijn voor iedereen weer anders. Gewoon goed bespreken met je internist dit, die kan meedenken wat er kan. 

Offline
Berichten: 5

Hallo,

ik heb deze week voorlichting gehad maar ga er denk ik niet voor kiezen om Tamoxifen te gebruiken. Als ik het niet gebruik heb ik 7% kans om binnen 15 jaar te overlijden aan borstkanker, als ik het wel gebruik heb ik 5% kans om binnen 15 jaar te overlijden aan borstkanker. Die kans is dan even groot als het risico dat ik aan iets anders overlijd.

Ik ben trouwens 43, er is 2 weken geleden een tumor van 1,8 cm uit mijn borst verwijderd en mijn poortwachters waren schoon. De deling van de cellen was 13 (is redelijk traag) dus het is bij iedereen anders hoe de percentages liggen.

Mijn keuze om het niet te doen wordt vooral bepaald door de bijwerkingen. Opvliegers daar kan ik niet zo mee zitten maar gewichtstoename, depressiviteit, gewrichtspijn etc zie ik niet zitten voor zo'n klein verschil in kans.

Hoeveel van jullie hebben last van alle bijwerkingen?

Offline
Berichten: 230

Dat snap ik heel goed hoor. Ik heb ook best veel bijwerkingen gehad van de Tamoxifen. Het meest vervelend vind ik de stijfheid van de gewrichten,  als ik even stil heb gezeten of heb gelegen dat heb ik moeite net weer op gang komen. De opvliegers waren met Tamoxifen erg heftig, nu met  de Letrozol zijn ze er vaker maar minder heftig. Ik weet niet wat ik vervelender  vind. Gewichtstoename was er wel, maar met veel bewegen en streng zijn op eten is dat voor mij wel onder controle te houden. Wat ik zou doen als ik jou was, is starten en kijken hoe het gaat. Sommigen hebben namelijk vrij weinig last van bijwerkingen. Als het dan niet gaat dan stop je er gewoon mee, zeker als je percentages zo liggen als bij jou. Ik vind alle bijwerkingen opwegen tegen  mijn idee er alles aan gedaan te hebben om gezond te blijven. Maar mijn kansen lagen ook heel anders bij de start. 

Offline
Berichten: 4198

Ik snap het, maar als ik 100 vrouwen teken en na 15 jaar vallen er 7 af, of maar 5, dan vind 2 doden minder ineens wel heel relevant. Ik denk heel beeldend.