Studie BEZ235 en BKM120

15 berichten / 0 nieuw
afbeelding van fairy
Studie BEZ235 en BKM120

Er werd mij gevraagd om een topic te schrijven over de studie waar ik in zit, dus bij deze :D .

Ik heb ik 2011 te horen gehad dat ik MC kanker heb, ik heb het traject CEF en Taxoterre chemo gedaan, daarna amputatie met oksel toilet en daarna de bestralingen ( ik spaar jullie alle details over hoe het verlopen is, dat kan je nl terug vinden op mijn profiel).
Eind maart 2012 had ik de laatste bestraling , eind mei 2012 ben ik terug gaan werken en in Juni 2012 voelde ik me al weer moe en in augustus 2012 kreeg ik te horen dat ik uitzaaiingen heb in schouderbot, beide oksels, langs maag en slokdarm, tussen het weefsel van mijn ribben van voor en van achter, en in linker borst ( rechter is al weg)

De studie waar ik in zit:
Een open-label, multicentrische, dose-escalatie fase 1b-studie met 4 behandelingsarmen van orale BEZ235 en BKM120 in combinatie met wekelijks paclitaxel bij patienten met gevorderde vaste/solide tumor en paclitaxel/trastuzumab wekelijks bij patienten met een HER2+ gemetasteerde borstkanker.

De studie zit in fase 1, dus heeft nog een hele weg af te leggen ( fase 2 en fase 3 zijn nog niet vast gelegd zelfs). Vandaar dat deze pillen geen naam hebben en dus ook niet verkrijgbaar zijn buiten deze studie.

De studie bestaat uit pillen, chemo en herceptin. Elke dag moet ik mijn ontbijt nemen, dan binnen de 2 uur de 2 grijze studie pillen nemen en daarna mag ik 2 uur niks eten. Na die 2 uur mag ik weer alles eten. Ik mag niet zomaar medicijnen nemen, alles moet ik speciaal aanvragen. Ibuprofen is bv verboden, ook bijna alle homeopatische pil vormen zijn verboden. Elke week ( elke donderdag in mijn geval) krijg ik taxol chemo ( tesamen met de coldcap) en herceptin en nog een resum medicijnen die ze toedienen maar ik kan al lang niet meer onthouden wat ik allemaal krijg ( medrol en consoorten!)

Nu na 10 weken in de studie te zitten heb ik na week 8 scans gehad en blijkbaar zien ze dus niks meer op de scans, zelfs geen uitzaaiingen. Wat natuurlijk niet betekent dat de kanker er niet meer is maar eerder betekent dat de kanker zo klein is dat ze het niet meer zien onder de scan, het is dus "onder controle". Ik heb wel nog steeds een open wond (van ongeveer 10 cm op 10 cm) op de amputatie plek en die wil niet echt dicht. Ze kunnen ook met geen enkele scan onder de wond zien omdat er te veel vocht bij zit, dus geven ze nu nog een aantal weken verder chemo om zeker te zijn dat de kanker ook onder die wond verdwijnt ( dus klein gemaakt kan worden).

Ik moet dus nog van de chemo af gehaald worden, dus momenteel weten de onderzoekers natuurlijk nog niet of de chemo er voor heeft gezorgd dat alles zo snel klein is geworden of dat de pillen het hebben gedaan. Als ik van de chemo af ga gaat dit alles natuurlijk pas duidelijk worden :!: :!: .

Deze studie wordt over de hele wereld gedaan en is afkomstig uit Zwitserland, van Novartis Pharma Services A.G. En mijn studie loopt voor mij in het St. Augustinus Ziekenhuis in Wilrijk ( Antwerpen) bij het CTO ( clinical trail oncology).

Als jullie vragen hebben dan stellen jullie ze maar.
Ik weet bv dat deze studie in Nederland ook loopt maar ik weet niet of er hier dames zijn die aan deze studie mee doen.
Ik weet ook dat niet enkel borstkanker patienten aan deze studie pillen mee doen maar ook andere kanker patienten, maar wij krijgen uiteraard geen informatie over elkaar te horen.

afbeelding van Choc

Fairy wat fijn dat je hier wat schrijft over de studie. En wat fantastisch te lezen dat je scan zo goed uitpakte! Is deze studie alleen voor MC patienten of voor alle dames met uitzaaiingen? En ondervind je er veel hinder van?

afbeelding van fairy

Nee deze studie is voor alle kanker patienten, ook longkanker etc. De studie is nu vol dus helaas nemen ze geen extra patienten aan tot er misschien nood is aan extra patienten ( zoals dat in Belgie het geval was, wij zijn nu met 43 patienten ipv 40 omdat 10 studie personen iets hadden meegemaakt en dan moet er een kleine herstudie gedaan worden met 3 extra patienten)

Ik heb geen hinder van de pillen enkel een beetje hinder van de taxol die te hard werkt op mijn bestralings gebied waardoor ik vaak pijn heb alsof iemand me over het asfalt sleurt, geen idee of de andere studie patienten daar ook last van hebben/hebben gehad.
Maar nu slik ik morfine pillen als de pijn te veel is, en dat werkt goed ( hoewel ik natuurlijk niet echt happy ben met morfine is dat helaas de enige pijnstiller die werkt vermits is allergisch ben voor paracetamol en contramal niet werkt tegen de pijn).

Wat bijzonder dat je uitzaaiingen zo volledig lijken te zijn verdwenen. Ik ben héél benieuwd naar het vervolg Fairy. En super dat je hierover een topic hebt geopend.

afbeelding van annie_2

Dank je fairy voor het uitgebreid vertellen van de trial waaraan je deelneemt. Ik had er nog nooit van gehoord. Wel heel fijn dat ie zo goed werkt voor je. Want ' niks meer te zien ' op de scan betekent toch volledige zichtbare remissie. Dat het van de taxol zou kunnen komen ipv van de nieuwe pillen, het zou me verbazen. Hier in ieder geval nog nooit gehoord dat taxol datzelfde effect heeft. Wat wel kan is dat de combinatie het goede effect veroorzaakt.

En mochten er onzichtbare celletjes zweven dan zal het vast weer een hele poos duren voor die tot zichtbare grootte uitgegroeid zijn. Zo wordt kanker meer en meer chronische ziekte met dit soort ontwikkelingen.

Mijn vraag: richt deze studie zich bij de vrouwen met BK alleen op her2neu+++ vrouwen?
En weet jij welke 4 behandelingsarmen er zijn? Jij zit in 1 ervan, maar wat zijn de andere?

Annie, op :arrow: clinicaltrials.gov staan de gegevens van de trial:

Arms
Experimental: BEZ235 + paclitaxel
Experimental: BKM120 + paclitaxel
Experimental: BEZ235 + paclitaxel + trastuzumab
Experimental: BKM120 + paclitaxel + trastuzumab

Fairy, fijn dat je dit topic plaatst!

afbeelding van fairy

ellenk schreef:
Wat bijzonder dat je uitzaaiingen zo volledig lijken te zijn verdwenen.

Ja ik had deze uitslag ook niet echt verwacht want toen ik intekende voor de studie zei de oncoloog nog dat ik niet al mijn hoop in studies mocht zoeken. Hij is zelf ook verbaasd hoe snel dit verloopt en hoe goed de resultaten zijn.

afbeelding van fairy

Bergamot schreef:
Annie, op :arrow: clinicaltrials.gov staan de gegevens van de trial:

Arms
Experimental: BEZ235 + paclitaxel
Experimental: BKM120 + paclitaxel
Experimental: BEZ235 + paclitaxel + trastuzumab
Experimental: BKM120 + paclitaxel + trastuzumab

Fairy, fijn dat je dit topic plaatst!

Merci Bergamot, ik had zelf nog niet eens op het internet gezocht naar deze studie :D ( misschien ook uit vrees dat ik er te veel over kwam te weten terwijl ik dat echt niet wil, maar deze informatie is niet overdreven veel gelukkig)

Anytime Fairy, snap heel goed dat je het soms liever maar afwacht. Fijn dat deze studie een positieve verrassing is qua resultaat.

afbeelding van Maisa

Fairy, is het een blinde studie? Dus dat je niet weet welke pillen je slikt?

afbeelding van fairy

Maisa schreef:
Fairy, is het een blinde studie? Dus dat je niet weet welke pillen je slikt?

Nee ik weet welke pillen ik krijg, bij mij zit BKM120 in de pillen. Dat is wat op mijn doosje staat.

Hey Fairy...lees dit nu pas, wat geweldig dat jij hier aan mee kunt doen!! Hoop dat het heel heel lang goed zal blijven. Liefs Gea

afbeelding van annie_2

Ik ga deze studiearmen eens uitprinten en bespreken met mijn onderzoeks oncoloog in nijmegen. Zeker nu ik hopelijk ( morgen hoor ik het) deel kan gaan nemen aan de T-DM 1 study daar ben ik benieuwd of zij de studies die hier in dit topic genoemd worden, ook kent en in nijmegen misschien ook doen. Want na de t-dm1 ( mediane werking 9 maanden las ik) kan dit weer een optie zijn, de arm dan waar ook herceptin in voorkomt.

afbeelding van Maisa

Goed dat je er bovenop zit, Annie. Je moet de oncologen altijd een stap voor zijn :mrgreen:

afbeelding van annie_2

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: